slået af min far, politi eller ej?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige 17 år

De ting du beskriver lyder meget voldsomme, og det må være meget urtygt at leve sammen med en far der kan blive så vred, og både slå og sparke dig, som beskriver i de tre episoder. Det er utroligt voldsomt at opleve at ens far, der burde passe på en, mister kontrollen og lader det gå ud over på så voldsom en måde du beskriver.

Det er voldsomt nok at opleve det en gang, men du har oplevet det tre gange. Som du beskriver i den anden episode, løber du væk fra din far fordi du udmærket godt ved hvad han vil gøre. Det at du skal være bange for at han kan finde på at slå dig lyder utroligt utrygt, og meget usundt at være i for dig både psykisk og fysisk.

Du løber væk i alle tre situationer, da du ved at du også kan blive vred og forværre konflikten. Du kender din vrede, og ved hvordan den kan få dig til at reagerer, og du søger væk fra konflikten, men alligevel opsøger han dig. Og det er vigtigt her at understrege at lige meget hvor sur og vred du bliver på din far, og lige meget om du kaster med mælken eller vandflasken, må han ALDRIG gøre de ting han gør.

Det er sådan i Danmark at hvis du er udsat for vold derhjemme (hvis dine forældre, som din far slår dig, truer dig eller gør andre voldsomme ting mod dig), har du ret til hjælp, så det bliver stoppet. Og det skal stoppes, så hurtigt som muligt. Det er meget skadeligt for dig, både psykisk og fysisk at leve sammen med en far reagerer som han gør.

Du kan som du selv nævner ringe til politiet, og med så voldsomme som du beskriver episoderne til at være, kan det være en sidste udvej. Dog er der flere ting du kan gøre før du ringer til politiet, og det er dem jeg vil skrive til dig om nu;

Loven siger, at alle voksne i Danmark har pligt til at hjælpe et barn, der er udsat for vold. Det betyder, at hvis du fortæller en voksen, at du er udsat for vold, så skal han eller hun sørge for hjælp til dig. Måske er der en lærer på den efterskole du går på du kan spørge om hjælp. De kan hjælpe dig med at få kontakt til nogen, der kan hjælpe dig. Det, at du er på en efterskole nu, kan måske også gøre det nemmere at få hjælp, hvor du ikke er hjemme hos din far, og skal være bange for hans reaktion?

Kommunen

Hvis du ikke har lyst til at dele det med en lærer på efterskolen, kan du også tage kontakt helt anonymt til den kommune, som du bor i. Det kan du gøre ved at google din kommunes navn – og ‘anonym rådgivning for unge’. Her kan du tale uforpligtende med en voksen om, hvordan kommunen kan hjælpe dig og din familie.

For det lyder også som om, at dine far har brug for hjælp til at blive bedre far. Du skriver at han sms’ede undskyld flere dage efter den første episode med vold. Nogle gange når man er vred kan man miste kontrollen som din far gør, og først lang tid efter når man er kølet ned kan man se hvor forkert det er det man gør.  Jeg er sikker på din far ikke har lyst til at være sådan en far over for dig. Din far har brug for hjælp til at styre sin eksplosive vrede for det må på ingen måde gå ud over dig, på den måde du beskriver.

Kommunen har pligt til at hjælpe dig. Kommunen skal hjælpe børn og familier, der ikke har det godt, og det er deres opgave at finde ud af, hvad den bedste hjælp er til lige præcis dig og din far og din familie. Når du er parat, kan du opgive dit navn. Så kan voksne i kommunen hjælpe dig. Det gør de ved at tale med dig og med din familie – og måske også med andre, der kender til dig og din situation, så de kan få et godt billede af problemerne.

Når de har undersøgt det, beslutter de, hvordan de kan hjælpe bedst. Jeg kan derfor ikke fortælle dig præcis, hvordan de vil hjælpe dig. Men jeg ved, at du har ret til at blive passet på og beskyttet, så du kan få det godt.

Måske er du bange for, at tingene vil blive værre, når kommunen får det at vide. Det kan fx være, at du er bange for, at din far vil blive meget sur. Fortæl den voksne fra kommunen, hvis du er bange. Så skal de finde en måde at passe på dig på. Så der ikke sker dig noget. Det er kommunens ansvar at hjælpe dig og sikre dig din tryghed. Alle børn i Danmark har ret til at blive passet på og at blive behandlet med respekt og få omsorg.

BørneTelefonen, og bisiddere

Hvis du har brug for at snakke med en rådgiver om det, jeg har skrevet til dig, kan du også ringe anonymt til Børnetelefonen på 116 111 og snakke med en af vores rådgivere. Der er åbent hver dag 9-02. Der sidder en masse søde rådgivere der kan hjælpe dig med at få fat i nogen der kan hjælpe dig.

Du kan også læse om bisidderordningen på børnetelefonens hjemmeside. Bisiddere er nogen der kan hjælpe dig med at ta le med kommunen om de ting du har oplevet, og hjælpe dig med at få den rigtige hjælp. En bisidder kan være en person du kender, eller det kan være en af børnetelefonens bissidere. Du kan singe til en af vores bisiddere på 35555559. De har hjulpet mange unge som står i situationer ligesom din.

Jeg vil også lige nævne Børnetelefonens hjemmeside. Du kan også gå ind på dette link og læse om vold, og andre børn og unge der har været i en lignende situation som dig;

Vold i familien

Bryd tavsheden

Du kan også kontakte Bryd Tavsheden, som tilbyder rådgivning specifikt til mennesker der er udsat for vold. De har hjulpet mange der har været i lignende situationer som din, og ved rigtig meget om det, og hvordan man får hjælp.

Bryd Tavsheden

Jeg håber du kan bruge mit svar til at finde videre hjælp hurtigst muligt. For som du også selv kan mærke, er det langt over grænsen det du har oplevet, du skal have hjælp, så det aldrig nogensinde sker igen. Du skal og må ikke finde dig i det længere!

Bedste hilsner

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.