Brev
Skuffet over mig
Hej brevkasse,
Jeg ved ikke hvorfor jeg skriver hertil – nok fordi jeg har brug for at høre ens andens synspunkt end dem der er tætte på mig… og fordi jeg ikke føler jeg kan snakke med nogle omkring det.
Jeg er en pige på 18 år, jeg går på handelsgymnasiet og er færdig til sommer.. Ærligt, så glæder jeg mig virkelig meget til at blive færdig – mere fordi jeg er ved at blive virkelig træt af min klasse, og det er en klasse hvor man ikke kan komme med sin egen mening og jeg er bange for at sige noget forkert i timen, fordi så ved jeg de begynder at grine.. men det var ikke det jeg ville snakke om.
I dag havde vi noget karriere dag på vores skole og vi skulle høre om de forskellige muligheder vi nu begyndte at stå overfor.
Vi hørte noget om forsvaret, og jeg synes det lød rigtig interessant det med at vokse med en opgave, lære om disciplin osv.
Jeg fik en flyer og sendte et billede til min forældre og sagde at det var værd at overveje…
Hele mit liv har jeg ville være advokat, men pludselig synes jeg bare ikke det var så realistisk en drøm for mig mere, jeg synes måske ikke det lød så tiltalende som det før havde gjort og jeg begyndte at søge andre veje. Nu er jeg kommet ind på noget ejendomsmægler – som jeg synes er meget interessant og har også fået skrevet nogle ansøgninger, som jeg kun lige mangler at sende ud så jeg kunne blive trainee.
Mine forældre ringede til mig i aftes og sagde mindst 4 gange at de var skuffet over mig og skulle blande min kæreste ind i det og sige jeg kun ville i forsvaret for hans skyld fordi han skal det til sommer. Bare fordi det er samme sted det ville være ville jeg ikke komme til at se ham.
Og jeg skal da nok selv bestemme hvad jeg vil, det ville han aldrig nogensinde presse mig til! Han støtter mig lige meget hvad.. men det jeg bliver ked af er når mine forældre de bliver skuffet over jeg ser flere muligheder end det jeg gjorde i starten.. De har ikke selv en høj uddannelse, så jeg kan ikke se hvorfor de siger de er skuffet over mig over jeg siger jeg ikke vil være advokat mere og måske synes forsvaret kunne være spændende… Det gør mig så ked af det og frustreret,
de har aldrig nogensinde været efter min storebror omkring hans karriere, så ærligt bliver jeg skuffet over det ikke virker som om de støtter mig som de altid har sagt de ville.. og i stedet siger jeg skuffer dem..
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 18 år.
Jeg kan sagtens forstå, at du er både ked af det, frustreret og skuffet over dine forældre. Nogle gange er forældre bare ”dumme” uden egentlig at ville det. Så får de sagt noget som de måske ikke helt har tænkt igennem.
De drømme vi har som børn/unge bunder som regel ikke i realisme, men i det de er – en drøm. Når vi bliver større forandres vi og vores interesser forandres, og ofte peger drømmene nogle nye veje. For mange vil det fortsætte igennem hele livet i takt med, at vi udvikler os.
Det er ganske normalt og almindeligt – desværre er der mange som holder fast i deres første drømme/beslutninger og ikke opdager, at deres interesser peger i andre retninger. Det er super flot, at du har opdaget, at advokat ikke giver mening for dig lige nu og forsøger at gå med den følelse. Det kan da godt være, at du engang bliver advokat alligevel, men at du skal nogle veje rundt om det – det kan også godt være, at du bliver noget helt tredje.
Heldigvis er vores samfund indrettet sådan, at vi har mulighed for at omskole os og gå andre veje. Det er der rigtig mange mennesker som gør, og bliver lykkelige over, at de gjorde det. Jeg tænker, at du endnu er så ung og har hele livet foran dig – så du når det nok.
Jeg kan læse du har tanker om både Forsvaret og ejendomsmægler. Lyder begge spændende. Måske du kan overveje en inspirationsdag i Forsvaret for kvinder for at mærke efter om det er noget for dig? Du lyder som en fornuftig pige, der tager velovervejde beslutninger, hold fast i det og følg dine drømme og ønsker. Måske du kan tage en snak med din UU-vejleder på Handelsgymnasiet?
Desværre kan dine forældre ikke bakke dig op lige nu, men forhåbentlig når de ser, at du trives og er glad – så kan de støtte dig og glæde sig på dine vegne. Læn dig op af din søde kæreste som støtter dig i, at tage dine egne valg.
Hvis du har mod på det, kan du jo prøve at forklare dine forældre hvordan du har det med din fremtid og hvor ked af det du blev, da de ikke kunne forstå det? Måske de lige skal have et par dage til at tænke over samtalen. Tænker du har gået med disse overvejelser et stykke tid, hvor de lige har hørt det og så kan en reaktion være, at blive vred, virke uforstående? Håber I får en god snak, for de har god grund til at være stolte af deres datter, der mærker efter og tager egne valg.
Jeg vil ønske dig rigtig god fornøjelse med din fremtid.
De bedste hilsner fra Børnetelefonen