Skuffet over mig

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 18 år.

Jeg kan sagtens forstå, at du er både ked af det, frustreret og skuffet over dine forældre. Nogle gange er forældre bare ”dumme” uden egentlig at ville det. Så får de sagt noget som de måske ikke helt har tænkt igennem.

De drømme vi har som børn/unge bunder som regel ikke i realisme, men i det de er – en drøm. Når vi bliver større forandres vi og vores interesser forandres, og ofte peger drømmene nogle nye veje. For mange vil det fortsætte igennem hele livet i takt med, at vi udvikler os.

Det er ganske normalt og almindeligt – desværre er der mange som holder fast i deres første drømme/beslutninger og ikke opdager, at deres interesser peger i andre retninger. Det er super flot, at du har opdaget, at advokat ikke giver mening for dig lige nu og forsøger at gå med den følelse. Det kan da godt være, at du engang bliver advokat alligevel, men at du skal nogle veje rundt om det – det kan også godt være, at du bliver noget helt tredje.

Heldigvis er vores samfund indrettet sådan, at vi har mulighed for at omskole os og gå andre veje. Det er der rigtig mange mennesker som gør, og bliver lykkelige over, at de gjorde det. Jeg tænker, at du endnu er så ung og har hele livet foran dig – så du når det nok.

Jeg kan læse du har tanker om både Forsvaret og ejendomsmægler. Lyder begge spændende. Måske du kan overveje en inspirationsdag i Forsvaret for kvinder for at mærke efter om det er noget for dig? Du lyder som en fornuftig pige, der tager velovervejde beslutninger, hold fast i det og følg dine drømme og ønsker. Måske du kan tage en snak med din UU-vejleder på Handelsgymnasiet?

Desværre kan dine forældre ikke bakke dig op lige nu, men forhåbentlig når de ser, at du trives og er glad – så kan de støtte dig og glæde sig på dine vegne. Læn dig op af din søde kæreste som støtter dig i, at tage dine egne valg.

Hvis du har mod på det, kan du jo prøve at forklare dine forældre hvordan du har det med din fremtid og hvor ked af det du blev, da de ikke kunne forstå det? Måske de lige skal have et par dage til at tænke over samtalen. Tænker du har gået med disse overvejelser et stykke tid, hvor de lige har hørt det og så kan en reaktion være, at blive vred, virke uforstående? Håber I får en god snak, for de har god grund til at være stolte af deres datter, der mærker efter og tager egne valg.

Jeg vil ønske dig rigtig god fornøjelse med din fremtid.

De bedste hilsner fra Børnetelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.