Skuffet mor og søster

Kære Børnetelefon,

Jeg er en pige på 16 år, og jeg har virkelig brug for hjælp.
Ligesom de fleste andre 16-årige, går jeg til fester og drikker alkohol, og jeg har og røget et par gange til fester. For ca en måned siden begyndte jeg også og ryge i hverdagen, ikke fast, og er ikke afhængig, men bare “lidt for sjov”.
Min mor har så fundet mine cigaretter i min jakkelomme, og jeg blev så overrasket, bange og ked af det, at jeg sagde det ikke var mine, og at jeg skulle aflevere dem til en veninde fordi hun havde glemt dem. Jeg ved godt at det er meget forkert af mig og lyve, og jeg ved også, at min mor har meget svært ved at tro på at jeg taler sandt.

Min mor har endnu ikke fortalt det til min far, og hun har også selv sagt, at det skal jeg være meget glad for, for ellers ramler hele huset sammen. Det er kun min mor og storesøster der ved det. Min søster har altid været et rigtig flittigt barn, og har aldrig gjort noget som det her, så det gør det endnu svære for mig, da jeg føler at jeg er “det dårlige barn” i familien.

Mvh en meget ked af det pige.

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Tusind tak for dit ærlige brev, om hvordan du har det.

Alle mennesker laver tossede valg fra tid til anden, og de fleste af vores tossede valg, laver vi når vi er teenagere. Lige netop når man er teenager, er det så vigtigt for os at prøve at stå på egne ben og derfor kaster vi os nogle gange i ud i forskellige situationer uden af vide hvor vi havner.

Din mor har fundet cigaretter i din lomme, og du kom til at stikke en løgn fordi du blev forskrækket. De fleste af os har bestemt ikke lyst til at lyve for vores familie, så jeg kan godt forstå at du er blevet ked af det og gerne vil have renset luften.

Jeg tænker at det bedste du kan gøre i situationen, er at tage en snak med din mor, men jeg tænker også at din mor skal have af vide at der er en årsag til at din første reaktion var at lyve. Hvis man føler et vist pres i hjemmet, for at man ikke skal lave fejl, ja så kan det være svært ikke at føle sig nød til at lyve, hvis man kommer til at lave fejl.

Jeg syntes du lyder som en skøn pige, og det lyder også som om din familie ønsker det bedste for dig og jer allesammen. Måske er det der er sket nu, en god anledning til at hele familien sætte sig sammen og holder et familiemøde.  På et familiemøde kan man snakke om hvad man synes virker rigtig godt i familien og hvad der virker mindre godt, og få lavet nogle aftaler. Man kan også lave aftaler om hvordan man snakker om de svære ting der selvfølgelig kommer hen ad vejen. Du kan enten indkalde til møde eller sende dem dette brev med svar og i bunden indkalde til møde.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.