Brev
Skruk 18-årig
Hejsa,
jeg er en pige på 18, som i de seneste 2 år har været godt og grundig skruk.
Der går stort set ikke en dag, hvor jeg ikke tænker på hvor fantastisk det ville være at få et lille barn.
På trods af min unge alder, ser hverken min omgangskreds, familie eller jeg selv på mig som et barn.
Jeg er meget ansvarsfuld og arbejder også med børn i min fritid.
Der er endda nogle af de børn jeg underviser, der har spurgt mig om hvorfor at jeg ikke selv har et barn, selvom at de godt ved at jeg kun lige er fyldt 18. For som sagt ser folk mig som et voksent individ.
Det er derfor ikke som sådan et problem med min unge alder, og jeg tror så men også at min familie vil accepterer at jeg blev mor som ung.
Problemet er blot, at jeg hverken har en kæreste eller en reel mulighed for at møde en potentiel kæreste med samme ønske om at få børn, de steder hvor jeg begiver mig.
Har I nogle råd til hvad jeg skal stille op med mig selv, min skrukhed og manglende kæreste?
Evt. idéer til hvordan jeg kan skabe kontakt med lidt ældre fyre (støde på dem), da de ikke er at finde på gymnasiet?
Håber at I kan give mig et godt råd med på vejen, for min skrukhed har efterhånden stået på meget længe, og ligger konstant som en tanke bagerst i hovedet.
M.v.h. en usædvanlig skruk 18-årig
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dig
Tusind tak for dit meget ærlige brev. Hvor er det fint, at du skriver til Brevkassen med alle dine tanker omkring børn og kærlighedsliv.
Det lyder som om, det er noget, som fylder rigtig meget for dig lige nu, og særligt derfor tænker jeg, at det er godt for dig at få talt med nogen om det. Som du selv skriver, så er du også kun 18 år, og du har ikke helt fundet kærligheden endnu, men mon ikke det kommer. Det håber jeg.
Jeg kan rigtig godt forstå, at det kan være svært at vide, hvad du skal stille op med alle de tanker om søde børn. Du fortæller også, at du arbejder med børn i din fritid, og det lyder som om, du er rigtig glad for børn, og at de også giver dig en hel masse gode oplevelser.
Det er jo rigtig svært at sige, hvornår man er voksen og klar til børn, for det er – som du også skriver – meget individuelt. Du skriver noget om, at de fyre, du leder efter, ikke findes på gymnasiet - måske går du i 2.g? Jeg tænker, at det da i hvert fald også er en vigtig del at medtænke i forhold til børn, at kunne være i din skole og gøre den færdig sammen med dine venner. Men det har du måske allerede tænkt på og talt med nogen om.
Jeg synes, det er ret flot, at du er så åben omkring det at være skruk som 18-årig. Det fortæller mig, at du er meget ærlig overfor dig selv i forhold til, hvordan du har det. Samtidig tolker jeg også dit brev på den måde, at du er bevidst om, at du er ung, og at der er massere af ting, som du stadig skal og gerne vil opleve i dit liv.
Derfor lyder det også som om, at det du faktisk mest gerne vil lige nu, det er at finde en sød kæreste, som du kan dele dine drømme med. Det håber jeg er rigtigt forstået? Det er i hvert fald et rigtig godt sted at starte.
I forhold til at møde en kæreste, så kan det jo ske på mange måder. Du har sikkert nogle søde veninder og venner, som du er sammen med  - også i din fritid. Måske går I ud eller måske skal I på en ferie eller til nogle hyggelige arrangementer i løbet af sommeren. Det tænker jeg er nogle oplagte muligheder for at møde nye mennesker. Sommeren – hvis altså den snart ville bryde frem – er jo heldigvis et dejligt og godt tidspunkt at se og møde nye mennesker på.
Det tager tid at lære hinanden at kende og bygge et godt og stabilt fundament op sammen, som er stærkt og smukt. Men det er også noget af det mest fantastiske i verden, når kærlighed bare giver mening og det så oveni købet kan skabe et lille barn. Og hvor er det skønt, at du kan se frem til alt det.
Jeg håber mit brev har givet dig lidt ro og balance i forhold til, hvor du er på vej hen i dit liv.
Du er altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116 111, hvis du har brug for at tale mere med en rådgiver. Det er gratis og anonymt, og den er åben alle dage fra kl. 11.00 - 23.00
De kærligste hilsner fra BørneTelefonen