Skolen!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år
Tusind tak for dit brev. Jeg synes, du er rigtig god til at forklare, hvad du ønsker dig allermest – nemlig at få lov til at flytte skole, men jeg kan også forstå, at det desværre ikke bare er ligetil. Derfor håber jeg, at mit svar måske kan give dig nogle ideer til, hvad du kan gøre, så du får det bedre. For der er slet ingen tvivl om, at der ikke er nogen, der kan holde til at have det, som du har det lige nu. Det er alt for hårdt.
Du fortæller, at du føler dig udenfor i din klasse. De andre elever kan endda finde på at komme med dumme bemærkninger om, at du er tyk. Det skal du ikke finde dig i. Du har faktisk krav på at have det godt på din skole. Så selvom du måske føler, at det allerbedste vil være, at du fik lov til at flytte ud på friskolen, hvor din veninder og kusine også går, så synes jeg alligevel, at du skal vide, at det er vigtigt, at de voksne på din skole får at vide, at du ikke trives i din klasse. Det er nemlig deres ansvar at sørge for, at du bliver en del af klassens fællesskab. Alle børn har ret til en tryg skoledag, hvor de trives. Hvis man går og er ked af det, kan man nemlig ikke lære noget, så bruger man sin energi på det - og det går jo ikke. Derfor skal de voksne vide, at du ikke har det godt.
Jeg ved ikke, om du allerede har fortalt de voksne, hvordan du har det, men hvis du ikke har gjort det – eller hvis du har gjort det, men det ikke har virket, så håber jeg, at du måske har mod på at sige det igen?! Når en klasse fungerer dårligt, har den brug for hjælp. Det er ikke børnenes skyld - og det er ikke deres ansvar at få klassen til at fungere bedre. Men ind imellem kan voksne virke enormt ”blinde”, og så har de brug for at få direkte at vide, at der faktisk er en pige i klassen (og måske flere?!), der føler sig udenfor, så de kan hjælpe dig med at få det godt.
Jeg ved godt, at du gerne vil have et råd i forhold til at skulle få lov til at flytte skole, men jeg har også bare brug for, at du får at vide, at selvom det ikke er godt på skolen lige nu, så kan det blive bedre, hvis dig og din klasse får den rigtige voksen/lærer-hjælp.
Du skriver i dit brev, at din far er sur på dig, fordi du har valgt at bo hos din mor. I Danmark har børn nogle rettigheder – og din far har ikke lov til at blive sur på dig, fordi du har valgt, som du har. Det er en beslutning, der er blevet truffet, og det er hans opgave som forælder at tænke på dig og dine behov (og ikke tænke på, hvad han selv helst vil have). Det er altså hans opgave at lære at acceptere, at du har valgt at bo hos din mor.
Som barn skal man ikke blandes ind sine forældres økonomi. Det er dine forældre, der skal sørge for, at din mor og far betaler det ”rigtige” til hinanden. Hvis de ikke kan finde ud af det selv, er det faktisk retten, der skal afgøre det. Du kan læse mere om dine rettigheder på vores hjemmeside: http://www.bornetelefonen.dk/Temaer/Skilsmisse/Borns%20rettigheder%20i%20skilsmisse.aspx.
Du spørger, om du skal tale med din mor eller far. Jeg synes, du skal tale med dem begge to. Måske på samme tid, eller det kan også være, at du hellere vil tale med dem en af gangen. Det bestemmer du helt selv.
I dit brev hertil forklarer du godt, at du er bange for, hvad der vil ske med dig, hvis du fortsætter med at have det, som du har det. Mon dine forældre godt er klar over, at du tit sidder og græder alene på dit værelse? Måske ved de slet ikke, hvor ulykkelig du er.
Når du taler med dine forældre, skal de både vide, hvad det er, du er ked af, men du skal også fortælle dem alle de gode ting, som du ser ved friskolen – og forklare dem, hvorfor du ønsker et skoleskifte. Hvis det er lidt svært at få det sagt, kan du jo vise dine forældre dit brev og mit svar. Jeg synes i hvert fald, at du forklarer godt, hvorfor du ønsker det.
Det kan godt være, at det ender med, at dine forældre ikke synes, det er en god ide. Måske pga. økonomien, men det ændrer jo ikke på, at du ikke trives, som tingene er lige nu. Så hvis det ikke ender med et skoleskifte lige nu og her, så skal de hjælpe dig med at tage kontakt til din nuværende skole, så tingene derover kan blive bedre. For det kan ikke fortsætte, som det gør nu!
I forhold til din far, så synes jeg, at du skal fortælle ham, at det går dig rigtig meget på, at I ikke længere kan tale ordentligt sammen. Måske er din far slet ikke klar over, hvor ked af det du er, når han går og virker ”pigesur”. Børn har brug for deres forældres støtte, også selvom det er blevet afgjort, at du skal bo hos din mor. Det betyder jo ikke, at du ikke elsker din far, men derimod kun at det er der, du på nuværende tidspunkt føler, at du kan have det bedst.
Måske kunne dig og din far aftale, at I skal begynde at ses/lave nogle hyggelige ting sammen, så selvom I ikke bor sammen til hverdag, så kan I jo godt hygge jer, når du så besøger din far. Det gælder om at få øje på de positive muligheder. Og når man ikke ses til hverdag, giver det ekstra god mulighed for at hygge sig, når man så endelig er sammen. Måske er det det, som dig og din far har brug for, så I kan få en god kontakt igen?!
Jeg håber, at mit svar måske har hjulpet dig med at få øje på, hvad du kan gøre. Hvis du har brug for det, må du meget gerne skrive eller ringe på til BørneTelefonen på 116111.
De allerbedste hilsner
BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.