Skole og familie

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Tak for dit brev, hvor du fortæller om, at du følte dig svigtet af din mor, og hvor du også havde det svært i skolen. Det er meget forståeligt, at din mors svigt har sat sig dybt i dig, og at din barndom kom op igen, nu hvor du har fået en papmor.

Du bærer jo på nogle dårlige erfaringer i forhold til morfigurer, og derfor er det naturligt at du bliver i tvivl om din papmor vil være der for dig.

Når jeg læser dit brev, bliver jeg i tvivl, om du går helt alene med dine tanker og din tristhed, eller om du har snakket med din far og evt. din papmor om det? Jeg tænker, at det i høj grad er dem, der kan hjælpe dig ved at lytte og tage dine bekymringer om familien alvorligt.

Du skriver, at du ikke har været i skole længe, og at din lærer mener, at du har en depression. Hvem mon hjælper dig med det?
I alle kommuner er der et kontor – nogle steder hedder det PPR (Pædagogisk Psykologisk Rådgivning) – hvor der er psykologer ansat til at hjælpe børn og unge, der har det svært. Det er et gratis tilbud. Hvis du ikke allerede er i kontakt med en psykolog fra skolen eller kommunen, bør du helt klart have hjælp derfra. Du kan selv henvende dig, eller din lærer eller din far kan gøre det. På kommunens hjemmeside står der, hvordan du/I kan komme i kontakt med kontoret.

Det er vigtigt, at du får noget hjælp, derfor er det så godt, at du har skrevet til BørneTelefonen. Det viser mig, at du selv tror på, at dit liv kan blive bedre. Det tror jeg også på, men der er nogen, der skal hjælpe dig. Derfor synes jeg, at du skal følge op på dit brev ved at snakke med din far og bede ham om at kontakte skolens psykolog.

En anden mulighed er, at du og evt. din far snakker med din læge om tristheden. En læge vil kunne afgøre, om du har en depression og snakke med dig om, hvordan du kan blive hjulpet.

Endelig vil jeg sige til dig, at du altid kan ringe eller sms'e til BørneTelefonen på 116 111 eller logge dig ind på UngeChatten. Hvis du synes, du har brug for mere råd og vejledning kan du snakke med en rådgiver her om det.

Mange gode tanker fra BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.