Skole og familie

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Tusind tak for dit brev. Det er bestemt ikke for langt. Dit brev beskriver så fint, hvad der er svært i dit liv, og hvad du allerede har prøvet. Jeg beundrer den måde, du selv prøver at finde ud af, hvad der kan være grund til, at du har svært ved at komme op om morgenen.

Allerførst vil jeg sige til dig, at det på ingen måde er dit ansvar, at dine forældre kan passe deres arbejde. Det er heller ikke din skyld, at de råber og bliver vrede – heller ikke selv om det er noget du gør, der gør dem vrede. De bestemmer selv, hvordan de vil reagere. Og hvis man er sund og rask, så kommer man ikke i en livstruende situation, fordi man bliver gal og hidser sig op.

Det lyder som om dine forældre er pressede, fordi de ikke ved, hvad de skal gøre. Det er nok derfor, de siger, at du er egoistisk og gør det med vilje. Jeg kan godt forstå, at det får dig til at føle skyld og ansvar. Men som du selv skriver, så ville du jo også ønske, at det kunne være anderledes. Og du skal ikke føle skyld over, at du ikke trives. Det skal du have hjælp til.

Jeg tænker, at du selv har fundet en rigtig god løsning, når du skriver, at du har foreslået professionel hjælp. Det er super godt set, at det ikke er dit problem alene men hele din families. Jeg bliver nysgerrig på, hvad dine forældre sagde, da du foreslog, at I fik professionel hjælp? Synes de også, at det kan være en idé at prøve det?

Jeg tænker, I har brug for at få talt grundigt sammen. Dine forældre har brug for at høre, at du er ked af din skole og føler dig utryg ved dine kammerater. Det skal der gøres noget ved. Du skal ikke have det sådan i skolen. Du skriver også, at du føler dig forsømt. Og jeg kan godt forstå, at du kan få den følelse, når du oplever, at dine forældre ”glemmer” den snak, hvor du har åbnet dig op.

Jeg ved godt, at det kan være svært at tage den snak igen. Derfor vil jeg også råde til, at I får noget hjælp til den.

I alle kommuner er der noget der hedder Åben anonym rådgivning. Her kan man komme alene men man kan også komme som en familie og få hjælp. Kan du foreslå dine forældre, at I gør det sammen? Det kan også være en mulighed, at du først tager kontakt alene og taler med dem om, hvordan de kan hjælpe dig og din familie. Prøv at søge efter åben anonym rådgivning på hjemmesiden for den kommune, du bor i. Så kan du finde telefonnummeret.

Hvis du ikke kan finde det på kommunens hjemmeside, så kan du ringe til BørneTelefonen på 116 111. Så kan vi hjælpe dig.

En anden mulighed er, at du får en bisidder fra BørneTelefonen. En bisidder er en voksen, der kender lovgivningen og de muligheder, der er for hjælp til familier, rigtig godt. Bisidderen kan hjælpe dig med at kontakte kommunen og også gå med dig til møder. Læs mere her: https://bornetelefonen.dk/bisidder

Jeg har nu læst dit brev igennem flere gange. Hver gang bliver jeg så imponeret over, den vilje der er i dit brev. En vilje til at have det godt i skolen, en vilje til at være en god datter og en vilje til at få en uddannelse.

Hvordan mon det ville være, hvis dine forældre fik lov til at læse brevet? Så kan de læse om, hvordan det går dig på, at du kommer for sent i skole og om, hvordan du har det med den effekt, det har på din familie. Men de kan også læse, hvad du tror, der er årsagen til, at du har svært ved at komme op om morgenen. Og hvad du har brug for fra dem. På den måde kan brevet måske give mulighed for, at du og dine forældre kan få en god snak om, hvordan I kan løse problemet. Og de kan forstå, at det handler om mere end bare det at komme ud af sengen om morgenen.

Varme tanker fra BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.