Brev
Skjuler min selvskade
Jeg har haft en rigtig svær periode, som endte ud i, at jeg begyndte at skære i mig selv. Jeg gør det ikke mere og har været ”clean” i omkring to-tre måneder, tror jeg.
Men nu når det er blevet varmere, er det begyndt at gå op for mig, hvad jeg egentlig har gjort. Jeg kan jo ikke rende rundt i t-shirt, for så vil folk se det… Det skal lige siges, at mine forældre ved intet overhovedet. Én af mine veninder, og en af mine venner gør.
Jeg er utrolig nervøs for, at de skal finde ud af det. Men jeg har bare ikke rigtig mulighed for at skjule det særlig længe endnu, for det er virkelig ved at være t-shirt tid… Sidste skoledag er om under en måned, og mit kostume har korte ærmer…
Jeg vil ikke sige, at mine ar er store eller tydelige -vil faktisk selv mene, at de er ”ret milde”. Min veninde sagde på et tidspunkt, at på lidt afstand, lignede det, at jeg havde siddet og kradset med min negl, hvis det giver mening. Det er sådan hvide streger, nogle af dem dog også lyserøde og rynkede.
Jeg håber lidt på, at når jeg får sol til sommer (bliver heldigvis meget brun, selvom jeg er lys i huden), så vil de forsvinde. Men hvad gør jeg indtil da? Jeg kan jo ikke rende rundt i korte ærmer?
Det jeg er mest bange for, er mine forældre… Og uanset hvad jeg får at vide, så snakker jeg under ingen omstændigheder med dem! Det gør jeg virkelig ikke! Så er det sagt…
Jeg ved bare virkelig ikke, hvad jeg skal gøre… Og vidste ikke, hvor jeg ellers skulle ‘gå hen’.. Håber I kan hjælpe mig!!! Er desperat
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16
Det lyder som om, du har haft en rigtig svær periode, siden du begyndte at skære i dig selv. Ligesom mange andre unge, som har skåret i sig selv, oplever du, at arrene på kroppen nu “røber”, at du har haft det skidt. Det, kan jeg godt forstå, må være ret grænseoverskridende. Mange andre kan jo selv vælge hvornår og til hvem, de vil dele sådanne ting, men med de synlige ar på kroppen er det nok sværere at skjule og holde hemmeligt.
I forhold til hvad du kan gøre, nu sommeren melder sin ankomst, så vil jeg starte med at fortælle dig, at ar ikke tager imod sol ligesom resten af huden gør det. Ofte bliver ar mere synlige hele året rundt, hvis de bliver udsat for sol. Så jeg vil råde dig til de første to år at smøre dine arme i solcreme, hver gang du er ude, for så bliver dine ar pænere. Det betyder, at du måske ikke skal satse på at få lige så brune arme disse to år, men bruge solcreme så arrene bliver så pæne som muligt.
Selvom solcreme kan beskytte huden og gøre arrene pænere med tiden, så vil de formentlig altid være der. Det afhænger jo meget af, hvor dybt huden er skadet. Som du selv skriver, kan du ikke skjule dine arme hele tiden. Jeg tænker, at det så herfra handler om at få det bedste ud af det. Lad arrene minde dig om, at du var i en svær situation og gjorde selvskade og du var stærk nok til at styre trangen og du formåede at stoppe det. Hvis folk bemærker arrene, kan du i stedet for at at holde det hemmeligt, stå stolt frem og sige det som det er; at du havde det svært, men klarede det. Hvis du har mod på det - ellers tænker jeg, at du siger det du har det bedst med, hvis du føler dig forpligtet til at fortælle noget om arrene.
I forhold til dine forældre, så kan jeg godt forstå, du finder det rigtig svært, at skulle fortælle dem om arrene. Der er mange børn og unge, som ikke fortæller deres forældre de største og sværeste ting, der sker i deres liv. De fortæller det ikke til forældrene, fordi de bl.a. tænker, at forældrene vil blive kede af det eller ikke forstår det.
Jeg ved ikke, hvad der afholder dig fra at snakke med dine forældre, men dine forældre er til for at hjælpe og støtte dig - og gør formentlig deres bedste. Så jeg synes ikke, du skal være bange for at snakke med dem om arrene og den svære situation, du har været i. - Måske har de lagt mærke til, at du ikke var helt som du plejer, i den svære periode... Måske vil det være en hjælp at læse om den støtte man kan få, også som pårørende (familie/ven) på www.selvskade.dk til en der selvskader eller har gjort det
Hvis du ikke har mod på at snakke med dine forældrene endnu, så synes jeg, du skal overveje, om der er en anden voksen, som du kan snakke med - fx et familiemedlem, en lærer, en ven/venindes forælder eller en helt anden.
Du skal ikke gå og have det så svært, uden der er en voksen, som er opmærksom på, hvordan du går og har det.
Jeg vil slutte af med at fortælle dig, at jeg synes, det er rigtig godt gået, at du nu er “clean”, og at du har talt med din ven og veninde om det. Det giver mig tro på, at du kan tale med flere om det, og at du også vil komme godt igennem sommeren.
Du er altid velkommen
Kærlig hilsen
BørneTelefonen