Brev
Skilt og flyttede
Hej
Jeg synes selv at have prøvet lidt for meget.
Har 2 sygdome og har haft 2 ildebrande flyttede 6 gange
forældre skilt kommer ikke til min fødselsdag!
Hvordan kan jeg få begge mine forældre med på min fødselsdag?
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 10 år.
Mange tak for dit brev. Ud fra det du skriver, kan jeg godt se, at der er sket mange ting i dit liv. Derfor er det rigtig godt at du skriver og deler dine tanker og oplevelser. Lad os sammen se, om ikke vi kan få lidt ideer til, at få begge dine forældre med til fødselsdag.
At blive fejret på sin fødselsdag er en vigtigt begivenhed i mange menneskers liv. Det er en helt særlig dag, som de fleste ser frem til og tæller ned til.
Nogle gange kan der være situationer, som gør at man ikke bliver fejret, som man ønsker det. Det kan der være flere forskellige grunde til. Det er dog vigtigt, at du får fortalt dem omkring dig, præcis hvordan du ønsker at fejre dagen, så de ved det.
Jeg kan godt forstå, at du gerne vil have begge dine forældre med til din fødselsdag. For nogle forældre kan det dog være svært at være samlet, hvis de for eksempel lige er blevet skilt, eller hvis deres forhold er inde i en periode, hvor det er svært for dem at snakke sammen.
Det betyder dog ikke, at det kommer til at være sådan altid! Slet ikke. Du fortæller ikke så meget om, hvor længe siden det er, at dine forældre er blevet skilt, hvordan dine forældre har det med hinanden. Men jeg ved fra mange af de børn vi taler med herinde, at forældre tit lige skal komme sig over skilsmissen og finde ud af, hvordan mærkedage som fødselsdage, jul, påske osv. skal foregå.
Det allerbedste du kan gøre, er fortælle den ene eller begge dine forældre om dit ønske; altså at de begge deltager til din fødselsdag. Hvis de siger, at det slet ikke kan lade sig gøre lige nu, kunne du overveje om det kunne være en mulighed at holde en fødselsdag hos hver af dem. Er det noget, du kunne overveje?
Måske kan det være hjælpsomt for dig, at læse om ”skilsmisse” på vores hjemmeside: https://bornetelefonen.dk/skilsmisse/
Hvis du går lidt ned på hjemmesiden, er der bl.a. “5 gode råd om skilsmisse” – det kan være du kan få lidt ekstra gode råd der også.
Jeg ønsker dig alt det bedste fremover, og håber at du kan fejre fødselsdag med begge dine forældre igen en dag i fremtiden.
Mange varme hilsner fra
BørneTelefonen