Brev
Skilsmisse og nye kærester
Kære børnetelefon.
Jeg har et ( for mig ) ret stort problem. Mine forældre er nemlig skilt og har været det lige siden jeg blev født, og jeg har aldrig været hos min far så meget, nok fordi han ikke helt var klar over hvad det krævede at få et barn da han fik mig.
Da jeg var mindre var jeg nok hos min far c. 1 gang hver 3-4 uge. Da jeg var 4 år fik min far en ny kæreste ‘M’, lidt efter flyttede hun ind hos min far og det passede mig fint. Omkring 2år senere blev hun gravid, heldigt nok med trillinger!!!!!!!
Da hun blev mor blev bådet min far og M meget stressede og sure og jeg begyndte af blive virkelig bange for min far fordi han jo slet ikke vidste hvordan man var far.
Pludselig syntes jeg ikke det var sjovt at have en papmor!!! I og med at jeg blev ældre kunne jeg godt se at M var meget indelukket og ekstremt svær at snakke med, det havde måske også lidt af gøre med at hun blev mor.
Jeg begyndte at have det meget svært med M, hun er ikke selv vokset så godt op så hun ved ikke rigtig hvordan man opfører sig. Jeg begyndte at tage sagen i egen hånd og kæmpe for i hvertfald af få en bedre far. Jeg gik til en masse psykologer og tog lange samtaler med min far, jeg prøvede så godt jeg kunne at få fortalt min far hvordan man var far og at jeg kun var et barn der ikke kunne forstå hvorfor han nogen gange bare blev vred ( i alt det har min mor støttet mig meget )!!!
Lidt efter fik jeg en ny lille søster hos min far og jeg måtte kæmpe videre for ikke at blive glemt ( jeg har stort set altid følt mig lidt fravalgt af min far ). Jeg er idag 12 og har fået en bedre far, jeg er ikke så meget hos min far og hans nye familie men nogen gange laver mig og min far lektier sammen ( jeg er lidt stolt over at jeg selv har været meget med til at min far blev bedre ).
Jeg prøver stadig at få en bedre papmor, men for c. 3 måneder siden fik min mor en kæreste samtidig med at min hund dødede min aller bedste ven nogensinde)-;
Jeg har det meget svært ved at min mor har en kæreste,
1 ham kæresten er ekstrem overfrisk på den irriterende måde men han har næsten ingen humor,
2 jeg føler min mor er anderledes fx kommer hun næsten hverdag hjem fra arbejde kl. 7 selvom hun siger hun kommer hjem kl. 6, som om jeg slet ikke er vigtig men når hendes kæreste kommer er hun hjemme kl. 5 for at gøre klar til at han skal komme!
Jeg tror det gør mig så ekstra ked af det fordi min mor og min hund har altid været mine bedste venner og pludselig dødede min hund og min mor fik en åndssvag kæreste og blev mærkelig og hun kan aldrig forstå mig eller prøve at lytte til mig):):):
Jeg er virkelig helt nede i kulkælderen fortiden!!!);)(;);
Hilsen L:-|
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære L
Tak for dit brev hvori du beskriver din situation så flot. Du er virkelig god til at sætte ord på dine følelser og være bevidst om, hvad du savner hos dine forældre. Pyha, jeg kan godt forstå det har været en kamp for dig at kræve tid og opmærksomhed fra din far, når han har fået intet mindre end fire små børn med sin kæreste. Selvom sådanne småsøskende først og fremmest er en kæmpe gave og glædesspreder, kræver de jo også enormt meget, og det er nok der, jeg kan forestille mig, at du føler dig overset. Jeg bliver glad for at høre, at du trods det, har forlangt og kæmpet for din fars tid. Det er vigtigt, at du føler at I har noget væsentligt sammen, f.eks. lektielæsning, som du skriver. Er det en fast aftale? Ellers kunne det måske blive det, hvis I dér kan hygge og tale sammen samtidigt med, at du får hjælp til lektierne.
Jeg synes, du har påtaget dig en enorm stor opgave, når du beskriver, at du kæmper for at få en bedre papmor ligesom, at du har kæmpet for din far. Jeg tænker, at du skal passe på dig selv, og måske fokusere på, hvad der gør DIG glad først og fremmest. Det er ikke altid så nemt at ændre på voksne....MEN det er super flot af dig, at du tænker meget over det, på vegne af dine småsøskende. Det vidner om, at du er en meget omsorgsfuld og ansvarlig pige.
Jeg kan godt forstå, at du er smadder ked af det over at have mistet din bedste ven (din mor) og hund. Og når du så samtidigt har følelsen af at din mor er total optaget af sin nye kæreste, kan det ikke være helt nemt at være dig. Jeg kommer sådan til at tænke på, om der mon er en anden, du kan tale med om alle disse tanker? En god veninde eller en lærer på skolen?
Du beskriver både, at din mor har været en stor støtte for dig, men at hun samtidig aldrig kan forstå dig eller vil lytte til dig. Jeg bliver i tvivl, om det sidste er noget du oplever her efter, hun har fået en kæreste? Uanset hvad - er det rigtig svært, hvis man i en periode ikke føler at ens forældre forstår en. Jeg ved, at mange andre børn finder det væsentligt, at tale med sine venner/veninder i stedet, da de nogen gange bedre kan forstå og lytte ordentligt.
En anden idé jeg vil give dig er, at du kan udprinte dette brev og vise din mor. Det kan have en god effekt, at læse dine følelser og tanker op. Især dette her med, at du efter din mors kæreste er kommet ind i jeres hjem, har følt dig lidt overset. Jeg tror ikke, det er din mors hensigt, men det kan være nødvendigt at råbe hende op, så I sammen kan tale om, hvordan det kan være rart for dig, nu når hun har fået en kæreste.... Ville du have mod på at vise hende sådan et brev?
Jeg håber snart, det vender, og at du bliver glad igen. Du er altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har brug for at tale med nogen.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen