Skilsmisse

Kære børnetilfonen

mine forældre er skildt og der her de været i et år nu,

da vi skulle sælge det gamle hus tingde jeg at jeg nok Best kunne lide at være hos min mor fordi hun var nok mest omsorgsfuld og bedre til at trøste når man blev ked af det.

Og hun fand først et nyt hus og bo i så jeg så ikke så meget til min far,

så fik han et hus (han her lige fået det) så jeg glædet mig til at flytte ind men så kom jeg lige pludselig i tanke om at far ikke var så god til det der med at trøste og så blev vi uvenner og så blev jeg meget ked af det, og jeg her ikke talt med nogen om det

hvad skal jeg gåre?

Neden under eller oppe over eller et eller andet sted står der at jeg er ti men det er jeg ikke

jeg vil bare ikke have i hved hvor gammel jeg er

håber også i kunne læse det for er ordblind så jeg staver ikke så godt

Pige, 10 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej Pige

Jeg kan sagten forstå, hvad du skriver. Det er nogle fine tanker du har om, hvor du skal bo.

Det er en svær beslutning for et barn. Det er bedst, hvis forældrene kan blive enige om en ordning - som også passer barnet.

Alle børn som oplever en skilsmisse har en periode, hvor de er forvirret, kede af det, vrede, lettede, skuffede, glade osv.

Det er helt almindeligt, at man bekymrer sig om, om forældrene nu kan tage sig ordentlig af én.

De fleste forældre lærer mange nye ting, når de bliver skilt - fordi de nu skal gøre alting selv.

Din far vil sikkert lærer, hvordan han bedst trøster dig. Men han har måske brug for din hjælp.

Du kan fortælle ham, hvordan du har det, så han ved hvornår du har brug for trøst - og hvornår du har brug for andre ting.

Det er en stor omvæltning for alle i familien, når man bliver skilt. Derfor tager det noget tid, at lave nye vaner i hjemmene. Efter noget tid vænner de fleste sig til det.

Jeg synes, at du skal tale med din far om dine tanker. Fortæl ham ærligt, hvordan du har det.

Du kan måske skrive dine tanker ned på et stykke papir, på den måde har du en huskeseddel - så du får sagt alt det du gerne vil til din far.

Få evt. din mor til, at hjælpe med at få lavet en aftale med din far.

Jeg håber, at du får en god snakmed din far og snart kan være sammen med ham igen.

De bedste hilsner fra BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.