Skilsmisse

Hej Brevkasse <3

Har set i gir nogen gode råd, og en dame fra jeres arbejde var over af snakke hos os, så jeg valgte af skrive..

Jeg er en pige på 14, hvis forældre har været skilt siden jeg var 3.. 🙁

Men altså på det sidste er min far begyndte af kritisere min mor, når vi (Mig, min søster og min far) fx. sidder og ser tv, så kommer han med fx. “Ej jeres mor er fandme dum”

til sidst fik jeg nok, og sagde ham imod…. Og han blev så sur, og råbte, og vi endte med af råbe om kamp,…

jeg gik op og pakkede min ting, og sagde af jeg gik (Min far bor ca. 1,5 km fra en busstation), han blev så sur, tog min taske og tog alt hvad han nogensinde havde givet mig, og så gik jeg så, sagde farvel til min søster, og sagde “Vi ses” (Da hun kom hjem 2-3 dage efter),

da jeg gik smed ham min iphone (som han tog fra min taske, da han gav mig den i føzdags gave) og smed ud foran en bil.. “Du fandme dum, og røv syg” sagde han da jeg gik vidre..

Her idag (4 dage efter) får jeg så en besked fra ham om jeg aldrig skal besøge ham igen..

Jeg er helt ude af den, hvad skal jeg gøre?

-B

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år!

Tak for dit brev. Det er rigtig godt, at du skriver til Brevkassen for at få hjælp.

Det er slet ikke i orden, at din far sidder og kritiserer din mor foran dig og din søster. Det er rigtig hårdt for børn og unge, hvis deres forældre taler dårligt om hinanden. Det er jo ikke jeres skyld, at de ikke kan enes, og hvis de har brug for at sige noget dårligt om hinanden, burde de ikke gøre det, mens deres børn hører på det. Jeg synes, det er SÅ sejt, at du sagde ham imod – også selvom han blev sur.

Jeg kan godt forstå, at du ikke havde lyst til at blive hos din far efter, I havde råbt af hinanden. Jeg synes, det lyder meget voldsomt, at din far tog de ting, han har givet dig, og at han oven i købet smed din Iphone ud foran en bil. Det må også have været meget ubehageligt, at han sagde sådan nogle grimme ting til dig.

Det han har gjort og sagt, er slet ikke i orden. Jeg tænker på, om du mon blev bange for ham, fordi han reagerede så voldsomt? Det må virkelig ikke have været rart for dig og din søster.
Det lyder rigtig hårdt, at din far har sendt en besked til dig om, at du aldrig skal besøge ham igen. Jeg tænker på, om du mon har snakket med nogle voksne om den konflikt, du har haft med din far, og det han nu har skrevet til dig? Ved din mor mon, hvad der er sket?

Jeg tror, at det ville være en god idé, hvis du fik snakket med nogen om det. Jeg ved ikke, hvordan din mors forhold til din far er, men hvis det er fint nok, kunne du måske starte med at betro dig til hende. Du kan evt. vise hende det brev, du har skrevet til Brevkassen om, hvad der skete hjemme hos din far.

Jeg tror, det er vigtigt, at du får nogle voksne til at hjælpe dig med at snakke med din far om konflikten, så du også kan få sagt til ham, at du bliver rigtig ked af (og bange for) hans måde at reagere på, og at du ikke har lyst til at høre på, at han kritiserer din mor, mens du hører på det.

Måske kan din mor hjælpe dig med at undersøge, om der er mulighed for at få hjælp fra nogle professionelle i kommunen (en familieterapeut eller en psykolog), som kunne snakke med dig og din far om konflikten, og hjælpe jer til at blive gode venner igen. Det kræver selvfølgelig, at din far vil komme til samtalerne. Ellers kunne du måske selv have glæde af at snakke med en professionel om, hvordan du kan forholde dig til og håndtere din fars vrede. Hvordan synes du, det lyder?

Hvis du ikke har lyst til at snakke med din mor om det, har du måske en sød lærer eller en anden voksen, som du taler godt med og har lyst til at betro dig til?

Som sagt kan du jo vise dem det brev, du har skrevet til brevkassen og mit svar til dig. Så kan de få nogle idéer til, hvordan de kan hjælpe dig.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og ønsker dig alt det bedste.

Mange kærlige hilsener
BørneTelefonen

Skal din mor og far skilles? Få gode råde her

Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig

Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.

Du har en Initiativret

Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.

Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.

Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.

Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret

Spil

Sjitshow

Det er tid til et familiebillede! Men hvem skal have en hundelort på hovedet, og hvem skal have et smækkys? Hvem skal ligne en zombie, og hvem skal være superhelt? Du bestemmer – for det er DIN gakkede familie!

Spil om skilsmisse og om skøre familier