Brev
Skillsmisse
Hej!
Jeg er en pige på 15 år.
Jeg skriver til jer fordi jeg går og har det dårligt! Mine forældre valgte midt i sommerferien 2017 at de skulle skilles, hvilket vi alle sammen var med kede af det, og brugte rigtig meget tid og energi på at græde.
Det hele gik i ged fordi min far havde skrevet med en anden kvinde siden februar, og det havde så udviklet sig. Han var rent ud sagt en kæmpe idiot overfor min mor.
Men da de ligesom skulles skilles, skulle de jo også bo hver for sig. Men det er jo så aldrig sket, og nu har de vidst fundet sammen igen. Hele familie har jo været synder knust efter de havde taget den beslutning!
Nu sidder jeg så her som den eneste (muligvis) og er sur og ked af det, fordi de er fundet sammen igen. Jeg føler ikke der er nogen fra familien som vil ku forstå mig, da det ikke er normalt at være irriteret over at ens forældre har fundet sammen igen.
Men jeh føler bare at jeg har spildt en masse tid og energi på at gå og være ked af det og grædt hver aften.
Jeg har det sådan lige nu, at jeg rigtig gerne vil bo i en anden familie, men ved bare ikke hvem jeg skal fortælle det.
Håber sådan at I vil hjælpe mig, så jeg i det mindst kan få det bare lidt bedre
Hilsen mig på 15.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Mange tak for dit brev - jeg kan sagtens forstå, at du reagerer på den måde som du gør. Dine forældres krise og beslutninger har betydet, at du også har været igennem en rigtig hård periode, som kan minde om en sorgproces.
Det er en proces som kan være vigtig at komme igennem, for at kunne vænne sig til den nye måde, at skulle være familie….og så bliver det ikke sådan alligevel.
Det er for det meste forældrenes eget valg, at blive skilt; nogle er enige og andre er uenige. Uanset hvordan man vender og drejer det, vil der altid være mange følelser i klemme ved en sådan beslutning. I nogle tilfælde vil det opleves som om, at forældrene er hurtige til at træffe beslutningen - måske også lidt for hurtige.
Det lader til at dine forældre alligevel har fundet frem til den følelse, der til at begynde med bandt dem sammen. Tilgivelse er en fantastisk ting man kan bruge, når noget sker i livet. Mon det er tilgivelse og kærligheden, som har fundet vej hos dine forældre? Det kan bare være svært for dig som barnet, at følge med i.
Dine tanker og din reaktion er meget naturlig efter alt det, I som familie har været igennem - og derfor tænker jeg, at du har brug for at få talt ud om det. Og det er vigtigt at du bliver lyttet til og taget alvorligt.
Det er meget hårdt at skulle bære andres konflikter på sine skuldre og det skal du ikke gå og være tynget af mere. Og måske endda være nervøs for, om det mon vil ske igen.
Det ville være rigtig godt, hvis I kunne holde et slags familiemøde; et møde hvor alle kunne få ”taletid” og hvor der bliver lyttet til de forskellige holdninger og tanker - uden fordomme og afbrydelser. Det er måske ikke så let at styre sådan en samtale selv - derfor kan det være godt med lidt professionel hjælp fra for eksempel en familieterapeut eller familievejleder.
Måske kender du andre, som har været igennem en skilsmisse i deres familie. Selv om dine forældre ikke er blevet skilt, har du alligevel været igennem store dele af processen. Måske kan du snakke lidt med en ven eller veninde om det. Det kan være rart at dele sine tanker med en som man kender godt, og som man ved vil støtte en.
Du er en stærk pige, som reagerer på dine tanker og følelser ved at skrive dette brev. Det at du lige nu gerne vil bo hos en anden familie, tror jeg måske skyldes din frustration over den måde dine forældre har handlet på i denne situation - derfor håber jeg, at du kan bruge din styrke til at få sat ord på, hvordan du har det over for dem. Det kunne også være at bruge dit brev til den snak - og måske svaret her?
Du kan læse mere om skilsmisse på BørneTelefonens hjemmeside https://bornetelefonen.dk/tema/skilsmisse - for derigennem at blive klogere på de processer, der går i gang når ens forældre siger, at de skal skilles.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen