Brev
Skifte skole
Hej jeg er en pige på 11….
Og min far er læge og rejser hele tiden. Så det vi sige at jeg næsten aldrig når at få venner flytter nemlig altid skole. Og det er rigtig hårdt. Og min mor er også blevet træt af det. Så når jeg skal sove kan jeg altid høre dem skændes..
Vil nemlig bare have et normalt liv!!!
Hvad skal jeg gøre????
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Jeg kan godt forstå, at du er træt af at flytte skole. I din alder betyder ens venner nemlig rigtig meget. Og når man endelig har fået nogle gode venner, så har man selvfølgelig ikke lyst til at flytte fra dem.
Nogle gange når ens forældre skændes, har man bare lyst til slet ikke at tale med dem om ens bekymringer. Man bliver måske bange for, at det bare vil gøre skænderierne endnu værre. Alligevel er det vigtigt at tale med sine forældre om, hvordan man har det. Det er nemlig ikke altid de forstår, hvordan deres beslutninger påvirker en.
Jeg synes derfor, at det er rigtig vigtigt, at dine forældre får at vide, hvordan det påvirker dig, at I hele tiden skal flytte.
Samtidig skal de også have at vide, at du bliver rigtig ked af at høre dem skændes om aftenen, når du skal sove. Det har de brug for at få at vide, så de forstår, at det, de gør, påvirker dig.
At være læge er helt sikkert et vigtigt job, som har stor betydning for mange mennesker. Og måske er din far nødt til at skifte job. MEN...!!! Når man har valgt at få børn, så har man også et andet ”job”, som er vigtigere end alt andet: Nemlig at være en god forælder! Og det kræver, at man sørger for, at ens barn trives.
At være forælder er et ”job” kan man ikke flytte fra, rejse fra, sige op fra eller gå på pension fra. Det er et ”job”, man har resten af sit liv. Derfor er det ekstra vigtigt, at man får talt med sit barn om, hvordan han eller hun har det. Og tager det med ind i sine beslutninger.
Jeg kan forestille mig, at begge dine forældre rigtig gerne vil gøre det godt og give dig en god og stabil barndom. Men nogle gange skal forældre altså lige mindes om, at der mangler noget. Eller at deres beslutninger, har konsekvenser for deres barn.
Hvis du synes, at det er svært at få det sagt på den rigtige måde til dem, kunne du fx skrive et brev til dem, hvor du fortæller, hvad du tænker og føler. Det kan nogle gange være en god måde at få startet en vigtig snak. Det kan også være, at du hellere vil bede en af dine bedsteforældre eller din lærer om hjælp til at tale med dem?
Prøv at forestille dig en gammeldags vægt med to vægtskåle. Sådan en vægt hvor man kan se, hvad der vejer mest, hvis man lægger en ting i hver vægtskål.
Hvis du fortæller dine forældre, at det føles som om, at din fars job vejer mere end din barndom, så kan de måske se, at det er nødvendigt at overveje, om din far bliver nødt til at tage det nye job. Eller om der kan findes en anden løsning, så I ikke behøver at flytte. Det kan godt være, at I bliver nødt til at flytte. Men så ved dine forældre, at det er svært for dig. Og kan derfor bedre hjælpe dig med at falde til det nye sted.
Du må meget gerne ringe til  BørneTelefonen, så du kan få en snak med en rådgiver, hvis du har brug for hjælp til snakken. Eller hvis det viser sig, at I skal flytte. Så kan vi snakke om, hvordan flytningen og det nye bliver bedst for dig.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen