Brev
Skammer mig over mit hjem og min mors arbejde
Hej BB…
Jeg er virkelig forelsket i en dreng der går meget op i penge og status. Jeg føler bare ikke jeg kan bygge videre på det vi har, da jeg bor på et groft kvarter, og i en grim lille lejlighed.
Jeg har tidligere droppet min eks kæreste da jeg ikke ville have han fandt ud af hvor jeg boede.
Jeg har hele mit liv boet i et 2 værelses lejlighed, sammen med min mor og søster, samtidigt med at jeg har gået på privat skole, og været omringet af ‘overklasses mennesker’.
Jeg går selv med ret dyrt tøj, så føler lidt at alle forventer jeg bor ligesom dem. Mange af mine venner bor i ‘rige’ kvarterer med kæmpe baghave, jacuzzi osv eller i flotte lejligheder. Og jeg bor i en lille lejlighed på størelse med deres stue…
Min mor arbejder i en børnehave så hendes indtægt er ikke høj.
Jeg deler værelse med min lille søster, sover i en køjeseng og føler ikke jeg kan have et privatliv sammen med ham jeg elsker. Mit toilet er så småt, at man ikke engang kan tage et skridt, når man står der inde. Hele min lejlighed ser bare beskidt og rodet ud, selvom den ikke er.
De sidste 5 år har jeg kun haft min barndoms veninde og min bedste veninde på besøg, som jeg har kendt i 3 år (første gang hun var hjemme hos mig var her for 2 måneder siden)
Jeg ved bare han dømmer mig når han ser hvor jeg bor og kommer med grimme kommentarer, for det gør han som regel med det meste. Kan bare ikke give ham det han vil have.
Ved godt at hvis han virkelig elsker mig synes han ikke det er noget problem… ved bare ikke hvor meget han holder af mig.
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige,
Tak for dit meget ærlige brev. Det er flot, som du kan sætte ord på din bekymring. Jeg ved fra andre unge, at de har samme tanker som dig om, at man ikke helt vil stå ved den fysiske ramme, man bor i og kommer fra.
Jeg bliver helt varm om hjertet, når du skriver om dine veninder, som du har haft i mange år. Det er sejt, at du tog den ene med hjem for 2 måneder siden. Hvordan synes du det gik …..? Jeg kommer sådan til at tænke på, om ikke tanken om at skulle have hende med hjem var meget værre end virkeligheden? Føltes det ikke helt rart bagefter, at hun nu ved, hvordan du bor?
Jeg tænker, at sådan som du bor og med den kærlighed, der er hjemme hos dig er dine livsvilkår. Det, kan jeg godt forstå, er svært, når du føler, du kommer fra noget andet end dine venner. Men jeg tænker, at du skal øve dig i at sige til dig selv, at du - og det du kommer fra - er godt nok. Det er ikke i orden ,at du skal bruge så mange tanker på at holde skjult, hvordan I bor. Din mor arbejder i en børnehave, et rigtig godt og vigtigt arbejde, som du godt kan være stolt over hun har. Det lyder til din mor, har ønsket for dig, du skulle have mulighed for at gå på en skole, hvor børnene vokser op i en anderledes type hjem og med andre baggrunde. Men du skal vide at det er ikke huset man vokser op i, der gør en god barndom. Det er den kærlighed der er indenfor hjemmets fire vægge, man skal være glad for og stolt af.
Jeg forstår godt, at det kan være svært med deleværelse, en kæreste og venindesnak. Måske skal du prøve, om der er andre muligheder for at lave noget hjemme ved dig? Måske har I en bænk eller et stykke græs i gården, hvor du kan tage tæppe og te med ned, eller måske har I nogle indendørs fælleslokaler, du kan låne engang i mellem. Det kan og være, at du kan lave en aftale med din søster om, at du en gang om ugen har jeres fælles værelse nogle timer eller måske aftale, at du låner jeres køkken en gang imellem, hvor du så kan hygge med at lave pandekager el. mad sammen med dine veninder el. kæreste.
Jeg ved godt, at det ikke er det samme som et stort hus og eget værelse. Det kan for andre være hyggeligt at se noget, der ikke ligner det, man kommer fra. Jeg tænker, at I har en alder, hvor I vil begynde at kunne se den forskel, der er på, hvad man kommer fra og kunne se det spændende i det.
Kunne du fortælle din kæreste om dine tanker? Fortælle ham, hvad det er, han vil opleve, når han kommer hjem til dig .På den måde har du forberedt ham og dig selv på ,hvad han vil møde hjemme hos dig. Hvis ikke han tager godt imod det, du fortæller skal du måske overveje, om han er den, du skal være forelsket i. Det ved jeg godt er lettere sagt end gjort, men det vigtigste er, at du er ærlig over for dig selv, og det du kommer fra, ellers bliver det alt for hårdt at være dig.
Jeg håber, du holder fast i dit mod. Du fortjener at kunne sige højt, hvordan du bor og hvordan dine familieforhold er - uden at skulle være flov. Husk at det tit er tanken oppe i ens hoved, der er meget værre end virkeligheden.
Du kan altid ringe til BørneTelefonen 116 111 og snakke med de voksne, der sidder klar der!
De bedste hilsner BørneTelefonen