Brev
Skal vi stikke af?
Kære Børnetelefon
Min veninde og jeg vi har et problem.
vi elsker begge vores familier rigtigt højt, men nogle gange kan de bare være for meget.
Vi oplever begge at vores mødre ikke helt giver os lov til mange ting, og det er virkelig irreterende.
Fx må vi ikke altid tage ud, og vi må hellere ikke tage alene ned i byen.
Vores mødre behandler os som små børn nogle gange.
vi er altså 12, og dette er irreterende.
vi elsker begge vores mødre meget højt<3
Vi tænker begge på om vi skal stikke af til København med tog. Hvor vi så kunne bo i et hotel. Men det må man sikkert ikke som 12-årig.
De ville self. finde os til sidst men så ved de idet mindste at vi er virkelig trætte af det!!
så hvad syntes i?
Skal vi stikke af, eller bare lade vær?
Ps: kan man godt bo på hotel som 12-årig i et stykke tid?
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære piger,
Tak for jeres brev. Jeg læser mig til, at I gerne vil have lov til nogle flere ting, men at I oplever, at jeres forældre i nogle sammenhænge stadig behandler jer som små børn. Der er mange andre unge, der oplever det samme som jer. De føler, at de er blevet store og kan være mere selvstændige og modne, mens forældrene stadig kan have en oplevelse af, at de skal passes på og bestemmes over -  præcis som da de var yngre. Det kan være frustrerende, og det er naturligt, at man udfordrer og stiller spørgsmålstegn ved, hvor meget man selv må besteme.
Når jeg læser jeres brev, er det tydeligt, at I er meget glade for jeres forældre. Det er dejligt, at I holder så meget af dem. På jeres brev lyder det absolut også som om, at de vil jer jeres bedste, og jeg tænker faktisk også, at de er til at tale med, er det mon rigtig? Hvis det er rigtig forstået, så synes jeg, at det ville være modent og fornuftig af jer at sætte jer ned med jeres forældre og forklare, at I i nogle sammenhænge gerne vil have mere frihed og ansvar.
I kunne jo nævne nogle enkelte konkrete situationer og spørge ind til, hvornår I må det, og hvordan I kan bevise, at I er modne nok til at gøre det selv. I kan for eksempel vise jeres forældre, at I er parat til at tage mere ansvar ved at overholde faste aftaler, ved selv at påtage jer forskellige opgaver derhjemme eller lignende. Det kan også være, at I kan foreslå at tage en tur til København sammen med jeres mødre, og så spørge om I må bruge nogle timer alene, når I er derinde.
Hvis I viser jeres forældre, at I er blevet mere modne, og at I er til at stole på, vil I måske opleve, at de viser jer mere tillid. Hvis I til gengæld bryder deres tillid og stikker af til København, hvordan vil de mon så reagere? Jeg tænker, at I kunne ende med at gøre jeres forældre utrolig bekymrede, og jeg forestiller mig, at I efterfølgende ikke vil få lov til noget som helst, fordi jeres forældre vil være nervøse for, om de kan stole på jer, og om I er ansvarsfulde nok. Derfor er mit bedste råd at tænke jer rigtig godt om inden I træffer jeres modne og ansvarlige beslutning.
Jeg håber, at I kan bruge mit svar, og husk at I altid er velkomne til at ringe eller skrive ind til Børnetelefonen på 116 111 eller på Børnechatten.
De bedste hilsener
BørneTelefonen