Brev
Skal mine forældre skilles?
Hej BørneTelefonen 😉
Jeg er en pige på 12, jeg bor sammen med mine forældre der har været gift i 13 år og min storesøster på 14, og lillesøster på 6.
Jeg føler at her på det sidste stykke tid at mine forældre ikke er lige så meget sammen mere. De har lige været til par et eller andet, og jeg føler bare de skal skilles 🙁
Jeg lægger og tænker hver aften på det, men jeg tør ikke helt spørge min mor, og jeg har ikke lyst til at mine søskende også skal være bekymret 🙁
Og jeg hved virkelig ikke hvad jeg skal gøre ? 🙁
Knus fra en meget bekymret pige
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år.
Jeg kan godt forstå, at du bliver bekymret, når du fornemmer, at der sker ændringer mellem dine forældre.
Og når man ikke får noget at vide om, hvad der sker, kan katastrofe tankerne hurtigt komme i gang.
De ændringer, du mærker, behøver ikke betyde, at dine forældre skal skilles. De aller fleste par, der har været gift i lang tid, oplever, at deres forhold går lidt op og ned. Når dine forældre har været til "par et eller andet" kan det være, fordi de har brug for at snakke med en tredje person om deres forhold. Og det kan godt være for at bevare deres ægteskab - altså det modsatte af skilsmisse.
Man kan få alle mulige forfærdelige tanker, når man ikke ved, hvad der sker. Så jeg vil foreslå, at du tager mod til dig og spørger din mor. Dine forældre tror måske, at I børn ikke lægger mærke til det. Men det har du jo. Når du ikke rigtig tør spørge hende, er det måske fordi du er bange for, hvad du får at vide. Men sommetider kan det være nemmere at få sandheden at vide, end at gå med usikkerheden om, hvad der sker.
Jeg vil også foreslå, at du lige snakker med din storesøster om det. Der kan godt være, at hun faktisk går med de samme bange tanker, som du gør. Hvis hun vil være med til en snak med jeres mor, er det rart for dig, at I er to. Ellers er det måske en idé at skrive det til din mor, så hun ved, at du tænker meget på det?
Du skal vide, at du altid er velkommen til at ringe til BørneTelefonen, hvis du har brug for at snakke med en rådgiver. Vi vil meget gerne hjælpe dig.
Mange gode tanker fra BørneTelefonen