Skal jeg tage kontakt til ham?

Jeg har for nyligt fået at vide, at jeg har en bror på min fars side der er 18. Men min far har ikke kontakt til ham. Jeg har så snakket med min søster om det (også på min fars side). Hun siger at hun har kontakt til ham, og så har hun givet mig hans fb. Vores far ved så ikke at de har kontakt, og han vil meget gerne selv have kontakt til ham, men vil ikke presse ham til det. Så jeg er lidt usikker på om jeg skal tage kontakt til min bror, da jeg tænker på min fars følelser.

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Jeg kan sagtens forstå, du synes, du er havnet i en svær situation. Jeg vil gerne hjælpe dig, så godt jeg kan.

Jeg forestiller mig, at visheden om, at man har en ‘ukendt’ bror, virkelig kan sætte nogle tanker og følelser i spil. “Hvordan mon han er?”, “Ligner han mig”?, “Kunne han tænke sig at møde mig?”. Det er bare nogle få spørgsmål, som jeg forestiller mig, kan presse sig på oppe i ens hoved.

Du skriver, du tænker på din fars følelser. Det får mig til at tænke, du er en pige, der er omsorgsfuld og betænksom. Det er helt almindeligt, at man som barn gerne vil skåne eller passe på sine forældre. Så derfor forstår jeg godt, du gerne vil undgå at gøre din far ked af det. Men jeg tænker også, det er vigtigt, du mærker efter, hvad du har lyst til.

Hvis du har lyst til at tage kontakt til din bror (og ikke får gjort det af hensyn til din fars følelser) kan det måske føles svært senere.

For måske kan du alligevel ikke lade være med at tænke på din bror. Måske ender du med at fortryde, at du ikke tog kontakt? Jeg tænker, det er helt okay, at du kontakter din bror – og ikke lader din fars følelser være en bremseklods.

Men hvis du har lyst til at kontakte din bror, kunne det måske være rart for dig at fortælle din far om det, inden du tager kontakt.

Jeg kan jo ikke vide det, men jeg forestiller mig, at det måske kunne være rart for dig at være åben omkring?

Det vil måske også være rart for ham at tænke på, du bekymrer dig for ham og ikke vil holde noget skjult for ham.

Som du også selv er lidt inde på, behøver det ikke betyde, at din far også skal tage kontakt. Han har måske sine grunde eller bekymringer, der gør, at det er svært for ham.

Måske kunne det også være rart for dig at tale med en person, som du føler dig tryg ved. Det behøver ikke være dine forældre. Men det kan f.eks. være en sundhedsplejerske, skolepsykolog eller en god lærer. Den person vil måske også kunne være med til at støtte dig i at få taget kontakt til din bror. Men også i at få talt med din far om det!

Måske kunne det også være en mulighed at tale med din søster om det?

Hvis du ikke helt ved, hvordan du lige starter samtalen, eller hvordan du kan få det sagt, kan du besøge vores hjemmeside og få nogle gode råd. Du kan komme derind ved at trykke på det her link: Fortæl noget svært.

Husk på, du også altid kan ringe ind til BørneTelefonen og snakke, sms’e eller chatte med en af rådgiverne. De sidder klar og vil gerne lytte og hjælpe, så godt de kan.

Jeg håber, mit brev til dig har givet dig mod til at tage kontakt til din bror, hvis det er det, du ønsker. Og måske også få talt med din far eller andre om det. Du har allerede vist et kæmpe gå-på-mod ved at skrive herind om hjælp. Jeg ønsker dig alt det bedre.

Kærlig Hilsen BørneTelefonen.

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.