skal jeg blive eller flytte?

min mor tænker ret meget på sig selv

hun har lige fåret en kæreste han bor i en anden by 40min. væk fra mig han har to børn.

de er meget opmærksomhed kravene og jeg er en meget stile type er ik så vild med min mors nye kæreste

min mor ønsker meget højt jeg flytter med men jeg vil ik

Hvad skal jeg gøre

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11 år

Tak for dit brev og din tillid til os.

Jeg forstår godt at det kan være svært at skulle vælge om, du vil blive boende eller flytte med din mor til hendes nye kæreste og to børn. Det kan sommetider godt tage lidt tid at lære nogen at kende, men det er vigtigt at du er eller kan blive tryg.

Der er mange børn, som står i den situation du står i, at forældrene skal flytte hver for sig. Og hvor skal man så bo. Og hvad fortæller man sine forældre, når de spørger hvor man helst vi være?

Mit råd til dig er, at du skal følge dit hjerte. Det kan være hårdt at skulle tage en beslutning om, hvor man gerne vil bo. Man kan komme til at føle, at den anden forælder måske føler sig afvist.

Jeg tænker, at du tager du den bedste beslutning for dig, så bliver det godt for dig og forholdet til dine forældre.

Måske kan du tale med både din far og mor om dine tanker. Måske skrive det til dem i en fælles besked, så de ved, at du har brug for at være et sted, hvor du har det godt.

Måske har du en voksen, som du kan vende dine tanker med? Det kan være en i skolen, fritiden, familien eller en vens mor. Jeg tænker, at det vil være rigtig godt at snakke dine følelser og tanker igennem med hende/ham, så du bedre kan mærke, hvad der føles rigtigt for dig.

Måske kan du også lave en aftale med din mor. Du kan måske få fortalt hende præcist, hvordan du har det og at du ikke syntes, der er plads til dig i den nye familie. Måske kan I få lavet en plan om, hvordan I kan indrette jer, så du synes, der er plads til dig også, uanset om du vælger at bo der eller ej?

Du kan eventuelt vise din mor brevet her, hvis du synes, det kan være svært at sige det til hende.

Din mor er også velkommen til at ringe til vores ForældreTelefonen på 35 55 55 57, hvor vi kan hjælpe hende til at finde frem til den beslutning, der er bedst for dig.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.