Skal jeg beholde kontakten med min plejefamilie??

Hejsa brevkasse.

jeg går sidste år på gymnasiet og har boet ude siden starten af anden G.

Jeg boede før hjemme ved min plejefamilie sammen med min søster som stadig bor det. Jeg boede ved dem i ca 1,5 år.

Vi aftalte at holde kontakten, Siden jeg er flyttet hjemmefra er kontakten nærmest ikke eksisteret, det har været hårdt for mig, men har vænnet mig til det. Har stadig min biologiske familie støtte.

Har prøvet at skabe kontakten, hvor vi har lavet en aftale som de så har aflyst.

Problemet er at jeg ikke har meget overskud til altid skal være mig der ringer, lave aftale osv. De ringede og undskyldte, prøvede at forklare dem, at det gjorde mig ked af det, men det var som de ikke forstod det. Hvor ondt det gør at føle sig glemt.Vi aftalte at jeg skulle finde en dag, hvilket jeg ikke gjorde da jeg virkelig bare følte mig tom.

Efterfølgende skulle jeg hente min søster, da vil skulle til fødselsdag. Vi har travlt, vi var nemlig ved at komme forsent. Jeg plejer at blive mødt med kæmpe krammer og smil, men sådan var det ikke. Jeg fik en flabet kommentar om at jeg ikke have skrevet om en dato. Siger så “tak og i lige måde”, hvorefter hun håber ad mig “At de jo sagde undskyld”. Jeg siger roligt til hende at hun ikke skal råbe af mig, hvorefter hun smækker med døren. Vi har ikke snakket sammen lige siden.

Mit dilemma er:

Skal jeg blive ved at holde kontakten med dem? (også selvom det er gør mig ked af det, at det altid skal være mig )
Skal jeg lade det ligeså stille sænke ud, så jeg kan fokusere på de mennesker som jeg føler vil mig?
Eller er der en helt anden mulighed?

Håber virklig i kan hjælpe mig

Pige, 19 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 19

Tak for dit brev. Det må slet ikke være rart at føle, at det kun er en selv, der tager initiativ til at bevare kontakten med mennesker, der har betydet og stadig betyder meget. Det lyder som om, det har været et godt halvandet år, da du boede i plejefamilien. Jeg kan forestille mig, at du har åbnet dit hjerte for plejefamilien på godt og ondt. Og da de er blevet en del af din historie og opvækst, kan jeg godt forstå, at det har været og er vigtigt for dig at opretholde kontakten. Om du beslutter dig for at bevare kontakten til dem eller ej, er din egen beslutning. Men da jeg kan se i dit brev, at kontakten til dem er vigtig for dig, vil jeg meget gerne forsøge at give dig nogle idéer til, hvad du kan gøre.

Der kan findes mange forskellige former for kontakt, som du kan overveje at have til din plejefamilie fremover. Det spænder lige fra jævnlige besøg og fælles ferieoplevelser henover breve en gang imellem, hvor I opdaterer hinanden på, hvordan det går og til telefonopringninger et par gange om året eller ingen kontakt. Det er selvfølgelig ikke kun dig, der afgør, hvordan jeres kontakt fremover skal være. Det er noget, du helst skal nå til enighed med din plejefamilie om. Men jeg tror, det er vigtigt, at du først og fremmest sætter dig ned og overvejer, hvilken type kontakt, du allerhelst kunne tænke dig.

Måske ved din plejefamilie ikke, hvor meget, det her faktisk betyder for dig? Måske ved de ikke, at det her faktisk gør dig usikker på, om de overhovedet vil dig? Og måske har de tidligere været plejefamilie for andre unge, der har fravalgt kontakten bagefter – og så går de måske bare ud fra, at du vil gøre det samme? Der kan være mange forskellige forklaringer. Derfor tror jeg, det er vigtigt, at din plejefamilie får at vide, hvordan du har det, og hvad du ønsker. I dit brev har du været rigtig god til at sætte ord på dine følelser. Måske kunne du vise dit brev her til brevkassen til din plejefamilie – måske sammen med mit svar?

Selvom det måske føles svært efter den dumme oplevelse med den smækkede dør, så tror jeg, det vil være godt for dig at få talt ud med dine plejeforældre uanset, hvilken form for kontakt du ønsker at have med dem. Tit opstår konflikter, fordi vi misforstår hinanden eller tolker adfærd på en bestemt måde – uden rigtig at få opklaret, hvad den anden part har tænkt eller følt i situationen. Når jeg derfor hører om din plejemors smækkede dør, så tænker jeg også, at det lyder som en voldsom reaktion. Men hvad nu hvis døren smækkede ved et uheld? Eller hendes ”vi har jo sagt undskyld” var ment som en fremstrakt hånd. Det er ikke til at sige – men uanset er det nok godt for dig at få konflikten ud af verden?

Jeg håber, du har kunnet bruge mit svar, og du og din plejefamilie kan få en god kontakt igen. Lige som plejefamilien har betydet meget for dig, så tror jeg også, at du har betydet meget for dem. Ellers ville I slet ikke have kunnet få så godt et forhold. Det er helt forståelig, at du som tidligere anbragt kan være sårbar overfor afvisning fra dem, du holder af. Jeg tror dog ikke, at du skal se dine plejeforældres reaktion som en afvisning måske mere en forvirring over, hvad der er sket. Men tal med dem om det. Det, tror jeg, vil give dig ro.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.