Skændes….

Hej.

Jeg er en dreng på 13 år som skændes tit med min mor. Der har været nogle gange hvor jeg blev nødt til gå over til min farmor og farfar, fordi vi var lige ved at komme op og slås. Men min far greb ind og stoppede det.

Idag lever min far ikke mere. Han døde i januar, lige inde nyt års aften.

Nu idag skændes mig og min mor også. Fx. Imorgen skal jeg hen til min ven og hygge og med en film, men jeg må ikke tage noget med.

Hun tror også at jeg stjæler, bare fordi jeg har penge og at hun påstår pengene er fra hendes pung.

Dreng, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 13 år

Tak for dit brev. Jeg er ked af at læse, at din far døde. Det lyder til, at han har været en dejlig far, som også vidste hvornår han skulle gribe ind, når skænderierne mellem dig og din mor blev for voldsomme.

Jeg spekulerer lidt på, hvad det mon er I bliver uenige om, når det udvikler sig til voldsomme skænderier? Handler det om aftaler der skal overholdes, fx oprydning eller andre ting? Sommetider kan det være i perioder man er uenige om forskellige ting. Måske er det er indenfor den sidste tid, at skænderierne har udviklet sig? Måske handler det om, at du udvikler dig fra barn til ung, får dine egne meninger og bliver mere selvstændig? Det kan være en indviklet periode både for dig og for din mor. Din mor skal til at forholde sig til, at der sker store forandringer med dig – det tager ind imellem længere tid for forældre at forstå og acceptere det. Mon, det kan være sådan noget I tumler med?

Det er så fint, at du vælger at gå over til din farmor og farfar når skænderierne med mor bliver for voldsomme. Jeg synes, det er stærkt, at du kan se hvor skænderierne drejer hen, og bruger farmor og farfar som en måde at få ro på i situationen. De bliver en slags helle, hvor der er ro og det er godt. Det ville også være rigtig godt, hvis du og din mor kan finde måder at tale eller diskutere, uden at det udvikler sig til voldsomme skænderier hvor du bliver nødt til at gå.

Jeg tænker på, om du og din mor får talt sammen efter skænderierne, på en måde hvor I taler sammen om hvad der skete mellem jer. Måske kan I også tale om det uden at begynde diskussionen igen? Ofte sker der det, når man skændes, at det kan være svært for begge parter at mødes igen, nok fordi I begge bliver kede af det på hver jeres måde, så kan det blive svært lige at få sagt til hinanden, at det løb af sporet. Mon det er sådan det sker hjemme hos jer?

Jeg tænker, at det ville være rigtig godt for jer, hvis I får talt sammen hvor der er tid og ro til det. Tale sammen om hvordan I være uenige og stadig tale og diskuterer uden at skændes. Det kan være, at du kan skrive et brev til din mor, hvor du skriver lidt om hvordan skænderierne påvirker dig, at du har brug for at I taler sammen om hvordan I kan gøre det på en mere positiv måde. Vil det være en mulighed? Det kan også være, at du i brevet kan skrive, at du ikke tager penge fra hendes pung – fortæl hende hvor pengene kommer fra… det tror jeg vil give jer begge ro.

Det kan være I skal aftale at I hver især har taletid på fx 3 – 5 minutter, hvor man ikke må afbryde eller komme med negative bemærkninger eller ansigtsudtryk. I skal have fokus på at løse tingene sammen, og ikke bruge sætninger som fx ’du gør heller aldrig hvad du skal’ eller ’du er også altid sur’. Det kan sagtens være, at det er sådan I føler, men ofte er der tidspunkter hvor man ikke altid er sur, og det kan blive overset, hvis man kun ser på det negative. Mon du kan følge mig i de tanker?

Hvis I afprøver det, så tror jeg, at I vil finde ud af, at det giver jer begge ro til at lytte og tænke over hvad det er der er vigtigt for den anden, og for jer to sammen. Fx som du skriver, at når du skal over til en ven, vil du gerne have noget med (måske er det to poser chips, guf og sodavand?). Din mor er uenig, og mener ikke at du skal have noget med. Hvis du nu får mulighed for at fortælle din mor hvorfor du synes det er vigtigt, så kan det jo være at I kan forhandle jer frem til det der er muligt. Fx at det er ok med en pose chips og en sodavand…

Jeg ved ikke, om farmor og farfar har talt med din mor om skænderierne, og den måde de påvirker dig? Måske vil de være en god støtte for dig, til at tale med mor om skænderierne, så det ikke når at udvikle sig så voldsomt? Mon farmor og farfar kan hjælpe jer med det? Sommetider er det svært for familien, at tale om ting som synes at være svære, men det hjælper ofte hvis man taler roligt om tingene…

Jeg tænker også, at både du og din mor er i sorg og kede af, at I har mistet din far. Sommetider kommer man til at gå og gemme sig med sin sorg, fordi det er for svært at tale om - man er bange for at græde for meget... Mon du og din mor har talt sammen om hvordan I har det efter, at din far døde? Har din mor eller farmor og farfar talt med dig om hvordan du har det? Jeg tænker, at I alle er i sorg, og måske går rundt hver for sig og er kede af det, og savner din far…
At I har mistet din far betyder nok også, at der er sket store ændringer i dit liv og familiens liv sammen. Det vil være rigtigt godt hvis I kan tale sammen om sorgen og savnet. Måske kigge på billeder af ham og oplevelser I har haft sammen. Det er ofte svært at tale om, men det kan være en stor hjælp og lettelse at dele sorgen med nogen. Det kan også være andre end familien, en lærer eller en anden du føler dig tryg ved?

Du er jo ung, og jeg tror, at du har brug for støtte til at komme igennem den svære tid, med følelser og savn, som jeg tænker du går igennem nu. Hvis det er svært for jer at tale om sorgen, så er der mulighed for at du kan tale med andre børn og unge som har mistet en forælder. Selvom det kan være svært at se sig selv tale med andre, så er det en god idé at læse mere om sorggrupper. Jeg tror, at http://www.bornungesorg.dk/andre-der-har-oplevet-doed-i-familien/ vil være et godt sted at læse om hvad sorggrupper går ud på, og hvordan du evt. kan komme med i en gruppe. At møde andre, som ligesom dig har mistet en far eller mor, og hvor der også er voksne som er gode til at lytte og snakke – tror jeg vil være godt. Jeg håber, at du har mod på at læse mere om det, og måske endda være med i en gruppe. Det kan være, at du også kan fortælle din mor om de muligheder her, eller måske vise hende svaret her? Måske vil det også være noget hun har glæde af at læse om? Din mor er også velkommen til at ringe ind til vores ForældreTelefon på 35 55 55 57, hvis hun har lyst til at tale med en rådgiver?

Du er selvfølgelig altid velkommen til at ringe eller sms’e ind til BørneTelefonen på 116 111, eller logge dig på Chatten. Der er rådgivere klar til at tale med dig og lytte til det du vil have hjælp til, alle hverdage 11-23, og i weekender fra 11 - 19. Det kan også være, at du bare har brug for at snakke – det er også helt ok.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar og mine forslag.

De bedste ønsker fra

BørneBrevkassen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.