Brev
Skændes altid med min mor og har ikke lyst til at bo ved hende
Hej børnetelefonen.
Mine forældre blev skilt for 5-6 år siden (det skal lige siges at jeg er 13). Min mor bor tæt på mine venner og min far bor ikke så tæt på dem. Jeg er hos min mor 10 dage og hos min far i 4 dage.
Sagen er at jeg ikke rigtig har lyst til at bo ved min mor. Jeg elsker hende lige så højt som min far, men vi skændes bare altid. Jeg får også altid skylden for alt, og jeg føler tit jeg skal lave alt arbejdet. Jeg har 2 ældre søskende som må ret meget hvad de vil og så har jeg en mindre søskende som ikke skal lave noget og får hjælp til alt. Så der står jeg som den der skal gøre og lave alting.
Jeg føler at hvis jeg ligger med min mobil i mere end 10 min så bliver jeg sat til at lave en opgave, men min lillebror kan sidde og spille computer i 2 timer den han skal lave noget som helst. Jeg har mest bare lyst til at bo ved min far.
Min mor bliver også altid sur på mig. Altså det er sjældent at der går en hel dag uden vi skændes. Altså fx hvis hun henter mig et sted og jeg kommer ud i bilen siger hun ikke engang bare “hej”. Hun begynder bare med “hvorfor har du gjort…” eller “du har glemt…..og det er ikke i orden”. Og der gør mig ret ked af det når jeg ser min andre veninders forehold til deres mor. Det er altid “Har det været en god dag skat?” eller “Ej jeg har savnet dig skat”.
Min mor og jeg har ikke lige det bedste forehold til hinanden. Vi er uenige om de fleste tin og sådan. Så jeg har mest af alt bare lyst til at bo hos min far. Problemet er bare at jeg ikke ved hvordan jeg skal snakke med mine forældre om det. Og jeg er bange for at mine søskende og min mor begynder at få et dårligt indtryk af mig.
Jeg har overvejet at snakke med nogle af min lærere om det. Men jeg ved ikke om jeg skal sige “Jeg vil gerne lige tale med dig” fordi det kan jo godt komme til at tage lidt tid at snakke om det. Jeg har bare stadig den dårlige fornemmelse af at min mor ikke kommer til at kunne lide mig og at hun tror jeg hader hende.
Hvad skal jeg gøre?:(
Hilsen en ked af det pige.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Hvor er det godt du skriver ind. Du er godt til at formulere dig, så jeg har en god forståelse af problemet.nt og velformuleret brev, du har skrevet. Du beskriver rigtig flot de mange tanker og følelser, du har omkring, at du gerne vil bo mere hos din far. Jeg kan godt forstå, at det er svært at få sagt, men jeg håber, jeg kan give dig nogle ideer til, hvordan du kan få snakket med dine forældre.
Det er nogle år siden, at dine forældre blev skilt. Den gang blev det besluttet, at du skulle være mest hos din mor. Det er helt forståeligt, at dit behov for at være mere hos din far er et andet nu. Jeg ved, det kan være svært at sige højt, for det er ubehageligt at skulle gøre sine forældre kede af det. Det er bare vigtigt at huske på, at det ikke er din skyld, og det er ikke dit ansvar, at dine forældre er blevet skilt.
Du er især bange for din mors reaktion, og at hun tror, du hader hende. Selvom I tit er uenige og skændes meget, så skal din mor passe på dig og give dig omsorg, ligesom din søskende. Jeg kan godt forstå, at du er bange for at såre hende, men jeg tænker på, hun vil forstå dig, hvis du fortæller hende, hvordan du har det. Du har beskrevet både dine følelser og tanker så fint i dit brev. Kunne du måske vise hende brevet – og mit svar? Det kan måske få hende til bedre at forstå, hvordan du har det. Du kunne også vise det til din far. Jeg tror,  at både din mor og far vil dig det bedste, og deres ansvar er også, at du trives og har det godt.
Jeg tænker på, om dine forældre kan snakke sammen i forhold til aftaler, der vedrører dig? Det er nemlig dine forældres ansvar, og hvis de har fælles forældremyndighed, skal de sammen forsøge at blive enige om, hvor du skal bo.
Det er dog vigtigt, du ved, at alle børn har ret børn til at blive hørt, også efter deres forældre er blevet skilt. Fordi du er fyldt 10 år, har du det, der hedder initiativret. Det betyder, at du kan bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre. Det kan være et møde om, hvor du skal bo, eller hvor tit du skal se den forælder, du ikke bor hos. Din initiativret betyder ikke, at du selv kan bestemme. Det er dine forældre og Familieretshuset, der bliver enige om det. De skal lytte til dig, og dine ønsker skal tages med i deres overvejelser. Du kan læse mere om det her: initiativret Du kan også ringe til familieretshusets rådgivning til børn og unge: Børnenes skilsmissetelefon på: 20 66 05 50, og tale med en rådgiver om det.
Dine forældre kan også ringe til vores Forældretelefonen, så vil vi guide dem i, at støtte dig bedst muligt. Nummeret er 35 55 55 57, du/I kan læse mere om vores Forældretelefom her: ForældreTelefonen
Jeg ved, det kan være svært at tale om, og der er en masse følelser involveret, både for dig og dine forældre. Derfor kan det også være en ide at få talt med en udefra. Du nævner selv dine lærere. Det er rigtig godt tænkt og en god ide. Du er lidt i tvivl om, hvordan du skal tage fat i en lærer. Jeg tænker, du kunne sende en besked på intra (Aula), hvor du bare kort skriver, at du har noget personligt, du gerne lige vil snakke om. Så kan I aftale et tidspunkt at mødes, evt. efter skole, hvor der er mere tid.
Jeg håber mit svar har hjulpet dig et skridt videre på vejen og givet dig nogle ideer til, hvordan du kan få sagt det til dine forældre. Hvis du har brug for mere hjælp eller et andet godt råd, er du altid velkommen til at kontakte os på 116 111 eller på sms eller chat. Her sidder der altid en voksen parat til at hjælpe dig.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen