Brev
Skændes alt for tit med tvillinger bror
Kære brevkasse 🙂
Jeg er tretten år gammel og har en tvillinge bror der er lige så gammel som mig. Vi ligner overhovedt ikke hinanden. Vi går i samme klasse. Engang havde vi meget de samme venner men det har vi ikke rigtigt mere. Der hjemme kommer vi rigtigt tit op at skændes. Vi har ingen far (han døde da vi var tre).
Vores mor er også ved at blive rigtig træt af at vi skændes så meget. Det er mindst en gang hver anden dag. Når vi skændes siger han at han havde mig og at han ville ønske at han var enebarn, og på et tidpunkt da vi ikke var uvenner, da vi legede s, p eller k med nogen venner sagde han at han syntes 2 ud af ti om mig som bror.
Andre gange griner vi og har det sjovt sammen, men når vi så bliver rigtig sure på hinanden og vores mor ikke er hjemme, bliver jeg bange for ham. Please hjælp mig Det her er min sidste chance, ellers flytter jeg over til min parallel klasse, hvor jeg er gode venner med nogen i forvejen. På den måde kan det være at mig og min bror ikke er så meget sammen, og så bedere kan holde hinanden ud. Håber i kan hjælpe mig.
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du er ked af, at dig og din bror skændes så meget.
Du skriver i dit brev, at I tidligere har haft mange af de samme venner, men at I ikke har det mere. Når man kommer i den alder som I har nu, sker der rigtig meget inde i kroppen og med ens forhold til venner og den slags. Måske er det derfor, I ikke har så mange af de samme venner mere? Fordi I er ved at udvikle jer, og måske ikke gør det på samme måde eller i samme tempo..?
Jeg tænker, at det kan være godt for jer, at I har forskellige venner, på den måde ser I ikke hele tiden hinanden, men hver jeres venner, og vil måske lidt lettere kunne lade være med at skændes...
Du fortæller i dit brev, at jeres mor er rigtig træt af, at I skændes så meget. Har I nogen sinde sat jer ned alle tre og snakket om det. Måske snakket om hvorfor I skændes, og lavet nogle regler som måske kunne hjælpe jer med at stoppe med at skændes så meget?
Det kunne for eksempel være, en aftale om, at hvis den ene siger, at den anden skal gå ud fra sit værelse, så skal han gøre det første gang det bliver sagt, (hvis I selvfølgelig har hvert jeres værelse.) Det kan også være en idé, hvis I aftaler, at når den anden gør noget, som man bliver sur over, så trækker man lige vejret dybt og tæller til 10, inden man gør noget andet.
(Det kan også være, at jeres mor har brug for at snakke med en anden voksen om hvordan hun bedst kan hjælpe jer. Du kan jo fortælle hende, at vi har noget der hedder ForældreTelefonen, som hun kan ringe til på 35 55 55 57.)
Du skriver også i dit brev om muligheden for, at du skifter over til parallelklassen. Jeg skal ikke kunne sige, om det vil hjælpe på jeres skænderier, men er det noget du måske har snakket med jeres mor eller måske din klasselærer om..? Det er ret forskelligt, hvordan skoler ser på klasseskift. (Nogle steder er de ikke så meget for det, men anbefaler i stedet et skift til en anden skole, hvis man ikke trives i sin klasse.)
Jeg kan godt forstå, du bliver ked af det, når din bror siger, han ville ønske, at han var enebarn. Sådan en besked tror jeg de fleste af os ville blive kede af at få.) Men jeg tænker, at det ofte er sådan noget man siger, når man er sur og måske ked af det... For det meste er det sådan, at det er dem man holder af man skændes med, for hvis man ikke kan lide den anden, ville man jo også være lige glad med, hvad han sagde eller gjorde.
Jeg håber at mit svar kan hjælpe lidt, ellers er du altid velkommen til at ringe ind til BørneTelefonen på 116 111 og snakke med en af vores søde rådgivere.
De bedste hilsner
BørneBrevkassen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.