Brev
skænderrigere
Hej
jeg er en pige på 13 år snart 14 jeg ved det er normalt at skændes med sin mor men når jeg skændes med min mor er det noget latterligt noget men en af tingene jeg har skændtes med hende om er om min far for han har drukket/drikker jeg kender ham ikk rigtig men snakker nogle gange i mobil med ham men det er ikk ret tit.
jeg siger tit til min mor at jeg vil have min far min mor siger at det er en far jeg vil have og ikk min far. jeg kan godt forstå min mor med det når jeg ikk kender min far rigtig men jeg vil stadig have min far når han er min far. Jeg må godt se min far men jeg er nervøs hvis jeg skal se ham for ved ikk hvordan han er eller hvordan han kan komme.
jeg vil sige at jeg elsker ham selvom jeg ikk kender ham mine søskende er ligeglad med vores far men jeg er ikk for jeg har brug for en far jeg skal have noget mandligt i mit liv og det siger min mor også og når jeg skændes med min mor så råber jeg af hende og det vil jeg kan stloppe med jeg ved barre ikk hvordan jeg skal kunne stoppe og har haft en kæreste på 16 år vi har haft sex mange gange og min mor ved det nu hun vil have jeg skal til læge og blive tjekket men jeg kan ikk sekv få mig til at der er en eller anden dame der skal kigge mig i fissen når jeg ikk kender personen…..
Jeg håber i kan komme med nogle svar
knus
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 13 år
Mange tak for dit brev til BørneBrevkassen. Jeg kan forstå på det, du skriver, at du ikke rigtig ser din far, fordi han drikker. Du skriver også, at du skændes med din mor omkring det. Måske du føler, at hun ikke forstår, at du meget gerne vil se din far, fordi han er din far? I hvert fald kan jeg godt høre, at det er svært for dig, og det kan jeg godt forstå.
Sådan, som du beskriver det, synes jeg, det er rigtig godt, at du skriver herind, og jeg synes, det er flot, at du søger svar? Jeg tror, det er rigtig sundt at bede om hjælp, når man ikke kan se sig ud af sine problemer, i stedet for at gå og tumle med dem selv.
Kunne du overveje, om der er nogen i din familie eller på din skole, du og eventuelt din mor kunne tale med, og gerne sammen? Nogle gange er det godt at have nogle andre med til en samtale. Hvis den man skal tale med, er én, man hele tiden kommer til at diskutere med på en kedelig måde, så kan den anden person hjælpe samtalen den rigtige vej, for jer begge to.
Jeg kan forstå på dig, at du meget gerne vil se din far, men at du samtidig er nervøs for det. Du skriver, at du savner ham, men at din mor undres over, hvordan man kan savne én, man ikke kender. Men det gør du, du savner din far, og det tænker jeg er helt naturligt og forståeligt! Og jeg ved i øvrigt også at det er en følelse, som mange unge i din situation kan genkende.
Jeg tænker, det kunne være en god ide, som jeg har nævnt, at finde nogen du og din mor (eller dig alene) kunne tale med. Ud over din familie, kan det måske være, der er en nabo eller en lærer, som du taler godt med eller måske sundhedsplejersken på skolen? Nogle skoler har også en  en psykolog, man kan tale med. Du kan også få hjælp af en socialrådgiver eller én fra Pædagogisk Psykologisk Rådgivning på kommunen. Hvis du er usikker på, hvordan du gør det, kan du se på kommunens hjemmeside.
Måske kunne du også prøve at vise din mor dit brev til BørneBrevkassen, og måske også mit svar til dig? Det kunne være, på den baggrund, at I kunne få en rigtig god snak om, hvad der vil være det bedste for dig med hensyn til din far, og også med hensyn til, hvordan du og din mor kommer til at tale godt sammen.
Endelig skriver du, at du har en kæreste på 16, og at I har haft sex flere gange. Jeg kan godt forstå, hvis det er lidt svært at forholde sig til, så jeg er glad for at læse, at din mor ved det. Jeg tænker, at du så måske har talt med hende om det, eftersom hun vil have, du skal til lægen?
Du skriver, at du ikke har lyst til at skulle til lægen, og jeg tror, næsten alle piger og kvinder, der skal til lægen første gang og undersøges og kigges i fissen, har det lidt mærkeligt med det. De fleste oplever heldigvis, at tanken om det er værre end selve undersøgelsen. Måske du også ville kunne tale med din mor om lige præcis det? Jeg gætter på, din mor også har prøvet det, og måske heller ikke havde lyst eller syntes, det var lidt svært? Under alle omstændigheder håber jeg i hvert fald i forhold til det at have sex, at du husker at beskytte dig selv. Når man har sex, er det vigtigt at huske at bruge kondom. Kondomer beskytter jo både mod graviditet og kønssygdomme.
Jeg håber, du kan bruge mine råd til noget. Sidder du stadig tilbage med spørgsmål eller tanker, du ikke føler, du har fået svar på, kan du ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller skrive til BørneChatten og få yderligere råd. Her sidder en rådgiver klar til at tale lidt mere med dig og sammen med dig se, om der findes endnu flere eller helt andre muligheder for dig.
Med venlig hilsen BørneBrevkassen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.