skænderriger i familien

Kære børnebrevkasse

min mor og far skændes rigtig meget og det kan jeg ikke lide

min mor siger det gør forældre

jeg syntes ikke at det er så rart

de skændes tit foran mine venner

jeg bliver tit kedatte og tit bange om de ville blive skilt

håber i kan hjælpe mig

Pige, 10 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 10 år,

Tak for dit brev. Hvor er det godt, at du har skrevet. Det viser, at du har mærket at det der sker ikke er rart - det er flot af dig.
Jeg kan godt forstå, at det er svært for dig at høre dine forældre skændes. Det er der ingen børn, som kan lide at høre på, og det er en følelse, som gør både dig og dine veninder bange. Det er slet ikke ok, de voksne bør altså vente til der ikke er børn omkring dem.

Du skriver, at din mor siger, at forældre skændes. Jeg vil lige sige, at det ikke alle forældre som skændes.Men forældre kan være uenige eller have diskussioner på en gode måder, hvor børn ikke bliver bange eller ked af det.
Men det lyder til, at dine forældre skændes på en ubehagelig måde. Når du føler dig dårlig tilpas og bliver ked af det, lyder det til at være for meget og ikke i orden, at du skal høre på det og heller ikke dine kammerater.

Jeg tænker, at det er meget vigtigt, at dine forældre forstår, hvad det gør ved dig, når de skændes. De skal jo passe på dig og sørge for, at du er tryg, så du ikke skal gå og være bange for at de skal skilles.
Kunne du måske snakke med din mor igen og fortælle hende, at du bliver ked af det og bange, når de skændes - eller vise dit brev her til hende?
Det kan også være en anden voksen som du kan tale med, om hvordan du har det derhjemme når de skændes? Det kan være en sød lærer, eller en pædagog i fritidsordningen, en venindes mor eller måske en fra din familie - hvem mon du tænker vil være god at tale med?
Til sidst vil jeg sige til dig, at der er mange børn, der tror at det er deres skyld, når deres forældre skændes. Det ved jeg ikke, om du gør, men du skal vide, at det aldrig kan være børnenes skyld at forældre skændes. At skændes er en voksen ting som, de voksne må tage ansvar for at få hjælp til. De kan i hvert fald lave en aftale om, ikke at skændes når der er børn omkring dem.

Jeg synes, at du har været stærk at skrive herind. Mon du kan bruge den styrke igen, og tale med en sød voksen, som kan hjælpe dig. Du er også altid meget velkommen til at ringe ind til BørneTelefonen på 116111, det er gratis og du behøver ikke at fortælle hvem du er.
Jeg håber, du kan bruge svaret, så det bliver bedre hjemme hos jer.

Knus og kærlige tanker fra
BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.