Skænderier med forældre

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej Pige på 17,

Hvor er det godt at høre, at du har haft et godt år på din efterskole. Det er bare så fedt, med den slags oplevelser. Men det er da ærgerligt, at du nu skændes så meget med dine forældre.

Jeg tror, at du kommer ind på noget af det rigtige, når du spørger om det "bare er en fase" du skal igennem. Jeg tænker, at det nok er en fase, men det er jo vigtigt at I kommer godt igennem den og jo hurtigere den er overstået, jo bedre.

Det er ret almindeligt, at unge og deres forældre kan være uenige om ting. Det kan der være mange grunde til.
En del af jeres problematik, opstår nok netop fordi du har været et år på efterskole. Fordi I ikke helt kan finde ud af, hvordan hverdagen skal fungere, nu hvor du er hjemme igen.

Du lyder som en fornuftig pige, der har et ønske om færrer skænderier derhjemme. Det skal du have ros for.
Du skriver, at skænderierne primært handler om, at du ikke er selvstændig og, at din far forventer, du skal have en plan med alt ting. Jeg tror, at det vil være rigtig godt for dig og dine forældre, hvis I kan få talt om, hvorfor det er I kommer til at skændes. Hvordan er det, de gerne vil have du er mere selvstændig. Hvad synes du egentlig selv, hvilken plan mener de osv.. Nogle gange er det bare nogle misforståelser og andre gange er man ikke enige om, hvordan man synes det skal fungere. Derfor vil jeg råde dig til, at tage en snak med dine forældre.
Det kan være en god idé, at aftale et tidspunkt, hvor I kan tale sammen alle tre. Hvis du har svært ved at spørge dem direkte, kan du måske sende en sms, hvor du skriver, at du har brug for, at I tager en snak sammen. Hvis de forventer en fremtidsplan af dig, så kunne de måske hjælpe dig - det er bare bedst, at det bliver din plan. Nogen gange kan man have behov for bare at være i livet, og herefter bliver mere fokuseret i en retning eller finde ud af, hvad man slet ikke vil. Du kan evt. skrive nogle ting ned inden, som du gerne vil huske at sige.

Du er 17 år og dermed bliver du myndig, næste gang du har fødselsdag, så jeg tænker, at det generelt kan være en rigtig god idé at få forventningsafstemt med dine forældre, hvordan I hver især har et ønske om, at jeres fælles hverdag skal fungere. Det kan være, at I i fællesskab skal opstille nogle regler og rammer, som kan hjælpe jer uden om skænderierne. Det kan også være, at I skal tage en snak om, hvad du har af tanker og drømme i forhold til fremtiden. Måske kan det, være med til at hjælpe jer videre fra denne fase med mange skænderier.

Jeg håber, at du kan få talt med dem dine forældre på en god måde.

Kærlig hilsen
Børnetelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.