Brev
SKÆNDERIER I FAMILIEN!!!
Hej BB.
Jeg er en pige på 15 år som oplever mange skænderier i min familie imellem min papfar, hans datter og min mor.
Hans datter har haft det rigtig svært i mange år hjemme hos hendes mor fordi de har flyttet rigtig meget, moren har løjet meget og været økonomisk ustabil bl.a. Fori ca. 4 år siden flyttede hendes datter så over til os (papfar, mig og min søster og min mor) og der bor hun fast sammen med os.
Hver dag diskuterer/skændes min mor og hans datter rigtig tit om små, ubetydelige ting og det går mig rigtig meget på og jeg er sindsygt træt af det. Hans datter skændes og rigtig tit med hendes far og drager min mor med ind i det, så det til sidst ender med at det er min mor og hendes far der skændes.
Og det gør ofte sådan at de siger til hinanden at den ene bare kan flytte, og skride. Nogle gange ender det også med at den ene kører sin vej eller går udenfor.
Både igår og i dag har de alle tre skændes omkring noget med hans datters konfirmation og det ender ud i et helt andet skænderi.
MIn mor vil gerne have hjælp fra en psykolog ell. lignende men det vil min papfar ikke så det skændes de også om.
Jeg har næsten indset at det er umuligt at få denne familie op at køre 100%, fordi de vil ALTID være en eller anden form for skænderi eller uenighed mellem de tre. Så jeg tror den eneste mulighed for at få det her løst eller gjort bedre er enten ved at blive skilt eller få professionel hjælp eller holde det hele ud indtil enten jeg eller hans datter flytter hjemme fra om nogle år..
Håber I har nogle råd til hvordan, mig og min familie kan blive bygget op igen, For jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal stille op.
Håber I vil svare 🙂
Hilsen PIgen.
Jeg ved virkelig ik
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære PIgen på 15,
Tak for dit brev og den tillid, du viser os ved at skrive herind. Det må virkelig være hårdt at leve i en familie, hvor skænderierne og den dermed følgende dårlige stemning fylder så meget, som det lyder til, at den gør hos jer. Når jeg læser dit brev, får jeg fornemmelsen af, at du er en virkelig moden og ansvarsbevidst pige, der har en særdeles veludviklet evne til at se og analysere det, der foregår i jeres familie. Og jeg forstår godt, at du ikke ved, hvad du skal stille op for at få din familie bygget op igen. Det er ikke nogen let sag og heller ikke dit ansvar, tænker jeg.   Det er din mor og papfar, der er de voksne og dermed også dem, der har ansvaret og skal sikre, at I – børnene trives og har det godt i jeres familie! Og ingen – hverken børn eller voksne kan trives, når der er så mange skænderier – det er der masser af undersøgelser, der har vist.   Det er som sagt ikke dit ansvar at løse problemerne i din familie, men derfor kan jeg jo godt sige til dig, at det er et fantastisk stykke arbejde, du allerede har gjort ved at skrive herind. Næste skridt kunne være at få snakket med din mor om, hvordan du har det….? Hvordan vil du mon have det med det….? Når jeg siger det, er det fordi, du jo er dit mors barn, og derfor har hun et helt særligt ansvar i forhold til dig og din trivsel.   Det lyder som om, din mor er indstillet på at få noget hjælp til familien. Det lyder også til, at det vil den bedste måde, at I som samlet familie kan bygge noget godt op sammen. Men det ønsker din papfar ikke hjælp til. Og vil han ikke det, tænker jeg, at din mor må tage nogle beslutninger i forhold til det, så hun sikrer, at du får det godt igen.   Måske kunne det være en god indledning til en snak med hende, at du viser hende dit brev og mit svar – netop fordi du har beskrevet jeres situation meget klart….? Vil det mon være en mulighed for dig….? Jeg tror, at din mor så vil forstå, hvor alvorlig situationen er for dig – ja for hele familien. Måske kunne det være en hjælp for din mor efterfølgende at kontakte vores ForældreTelefon 35 55 55 57, hvor hun vil kunne få en god snak med en af vore dygtige rådgivere.   Du kunne også kontakte os på BørneTelefonen 116 111, hvis du forinden har brug for at få snakket lidt mere om jeres situation. Det er gratis at ringe og sms’e til BørneTelefonen, og du er anonym. Hvis du hellere vil skrive, kan du logge dig på chatten på www.bornetelefonen.dk – her sidder der også dygtige rådgivere klar til at snakke med dig hver dag kl. 11.00 – 23.00.   Jeg ønsker dig alt det bedste …… og krydser fingre for, at du/I får den nødvendige hjælp, så I igen kan blive en familie, hvor det er rart at være.   Stort knus fra BørneTelefonen.
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.