Skænderier

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige 12 år

Hvor er det godt at du har lyst til at åbne dig op ved at skrive et brev til os.

Det er du altid velkommen til.

Jeg forstår godt at du synes det er svært derhjemme, når I det meste af tiden skændes. Dine forældre kan ikke fortælle dig hvad du gør forkert, så det er svært at vide hvad du skal gøre for at de bliver mere tilfredse. Samtidig føler du, at dine søskende tager det meste af tiden, så du føler dig tilsidesat.

Jeg vil gerne dele med dig hvad jeg tænker om det hele. Måske det kan være en hjælp?

Jeg synes, at det er dejligt for dig med gode veninder, du kan være sammen med, og som gør dig glad. Lige for tiden med Corona er der jo bare ikke mulighed for det på samme måde, som når du er i skole. Mon I facetimer i stedet ? Eller på anden vis snakker sammen og ” ses”? Jeg ved at mange børn og voksne holder god kontakt på den måde, nu man skal være så meget hjemme.

Men jeg ved også fra andre børn, at det indimellem er svært at være den ældste i en søskendeflok. Både i forhold til at få opmærksomhed, men også med andet.

Når man samtidig er på vej til at komme i puberteten , blive teenager, som du, så sker der rigtig mange forandringer. Eksempelvis begynder man at have sine egne meninger. På den måde er det lettere at komme til at diskutere. Og ofte er man heller ikke så meget derhjemme som tidligere. Er det mon noget du genkender?

Nogle forældre synes at det kan være en svær periode. Svært at opleve når deres barn udvikler sig og bliver mere selvstændig. Men også det, at venner og veninder nu kommer i første række, er noget de skal vænne sig til. Måske føler de sig også lidt tilsidesat?

Men det kan være svært at indrømme og sige højt? Hvis det nu også er sådan for dine forældre, kan det være med til at det er svært at give dig et konkret svar på hvad du gør forkert?

Jeg ved godt, at det ikke ændrer noget for dig, hvis de har det sådan. Men nogle gange kan det være en hjælp, hvis man prøver at se situationen fra en anden side.

Samtidig vil jeg  også sige, at det ikke er din opgave alene at det bliver bedre derhjemme. Det er rigtig meget dine forældres ansvar. Du har ret til at de skal passe på dig og sørge for at du har det godt. Men måske det kunne hjælpe hvis I fik snakket om tingene på en anden måde?

Jeg tænker på, om du på en god dag, ville kunne starte sådan en snak? Du kan sige til dem, at du er rigtig ked af, at I skændes så meget. Du kan spørge dem, hvordan det var, da de var din alder -og hvordan de havde det derhjemme. Måske er der noget de genkender og derfor lettere kunne at se det fra din side og få øje på alt det gode du også gør.

Jeg ved ikke om det er en ide du kan bruge? Jeg ved, at det ikke er helt så let, som det kan lyde. Men da du normalt er en optimistisk pige, så tror jeg på at du kan!

Har du brug for at åbne mere op, og få flere råd, er du velkommen til også at kontakte os på 116111- chat eller telefon.

Men jeg ønsker for dig at det snart bliver bare lidt bedre derhjemme – også selvom der er “corona -ferie.”

Kærlige hilsner

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.