Skænderi, hver dag.

Jeg er en dreng på 15 år.

Mit problem er det unødvendige stress som jeg får, hver dag på grund af min familie. Hver dag er der et skænderi i lejligheden. Min søster er også med til at give mig stress. Hun er voldelig, og tager mine ting konstant.

Min mor er nogle gange sur, og hun begynder at råbe og skrige. Jeg har prøvet at fortælle hende, at hun skal stoppe sig selv, og at jeg rent faktisk ikke kan lide hende, men hun er så dum, at hun ikke forstår, når man skal lytte til andre. Hun gør heller ikke noget ved min mongol spassertard søster.

Min far er den eneste normale i huset. Jeg ønsker, at han får en lejlighed væk fra de der to bavianer. Jeg tror også det har gjort, at jeg selv har fået vrede problemer, fordi det er svært derhjemme. Jeg spiller også meget for, at jeg ikke skal kunne høre på dem. Hvis i har nogle råd til, at jeg måske kunne overleve det her, så endelig sig det. Klarer mig godt i skolen, ikke rigtigt noget problem der.

Dreng, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 15 år

Jeg kan godt forstå, at skænderierne i dit hjem stresser dig. Et hjem skal gerne være et trygt sted, hvor man kan lade op og få ny energi – og ikke et sted, hvor man bliver drænet for energi og får stress.

Når man så er i et hjem, hvor der er vold og vrede, er det forståeligt, at man selv bliver fyldt med negative følelser. Her kan vrede være et tegn på, at noget er svært. Derfor er det godt, at du skriver om hjælp.

Kan din søsters adfærd også være en reaktion på vreden i hjemmet?

Du skriver, at du har taget fat i din mor og fortalt hende, at du ikke bryder dig om, at hun er så vred. Det er sejt af dig. Det er en styrke at kunne mærke, det der gør en utilpas, og derefter kunne handle på det ved at formidle det med ord.

Når din mor bliver vred og får raserianfald, kan det være et udtryk for, at hun ikke ved, hvordan hun skal handle på sine følelser.

Vrede er i sig selv ikke en dårlig følelse. Vrede bliver først et problem, når den får frit løb. En måde, hvorpå vreden kan håndteres, er ved at fortælle andre om sine følelser og det, der gør en vred.

Du kan fx sige: “Når I råber og skændes, så føles det rigtig væmmeligt, og jeg kan mærke, at jeg bliver både stresset og vred.”

Selvom, du skriver, at du har fået vredesproblemer, så tyder noget på, at raserianfald og vold går imod dine værdier. Du skriver nemlig at vrede, raserianfald og vold kan give meget stress hos den person, der udsættes for det.
Jeg håber, at du kan holde fast i de værdier, da det i sig selv kan være en måde at overleve på.

Derudover er det sejt, at du allerede har fundet en ”overlevelses”-strategi, nemlig at spille. Når et hjem er præget af de ting, som du beskriver, kan det være rigtig godt med en strategi for, hvad man kan gøre for at passe på sig selv. Andre bud på, hvad man også kan gøre for at ”overleve” larmen derhjemme kan være at høre musik, tage hjem til vennerne eller løbe en tur.

Du skriver, at din far er den eneste normale i familien. Det får mig til at tænke på, om du har fortalt din far, at din mors vrede og din søsters adfærd går dig på? Jeg tænker, at det vil være godt, hvis du får hjælp fra en anden voksen til at håndtere din mor.

Din far er velkommen til at ringe på ForældreTelefonen på 35555557, hvis han har brug for hjælp til, hvordan han skal tackle din mor, så hendes raseri og vrede ikke stresser dig.

Hvis ikke, at din far kan hjælpe, kunne det mon være en lærer, pædagog eller en anden voksen fra din familie?

At snakke om, hvordan man har det, kan fungere som en slags ventil. Ved at tale om de ting, der går en på og hvordan det påvirker en, kan man få afløb for følelserne – og trykket indeni vil falde. Lidt ligesom at trykket vil lette, hvis man fjerner låget fra en gryde med kogende vand.

Rammes du af følelsen af stress eller vrede, kan du altid ringe til BørneTelefonen på 116111 og få en snak. BørneTelefonen vil altid lytte på, hvad du har at sige.

De varmeste hilsner fra BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.