Skæld ud

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 10 år

Mange tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du bliver sur og ked af det, når dine forældre skælder dig ud og snakker til dig, som var du en lille pige.

Det er meget almindeligt, at der opstår konflikter mellem forældre og børn. Særligt når man kommer op i teenageårene. Du er ikke helt teenager endnu, men måske er der alligevel en udvikling i gang. I teenageårene løsriver de unge sig mere fra deres forældre - samtidig har de stadig brug for deres opbakning og støtte. Dette kan være en svær balancegang.

Det at dine forældre snakker til dig, som er du et lille barn er naturligvis noget, som man kan blive irriteret over - derfor er det også naturligt at blive sur - at dine forældre så også bliver sur på dig, løser ikke konflikten.

Det er bare så flot, at du gerne vil gøre noget ved den situation, du befinder dig i. Alle børn har ret til at blive behandlet med respekt af deres forældre. Der er ingen som i længden, kan holde til at blive skældt ud hele tiden. Desuden viser undersøgelser, at det at skælde ud ikke har den virkning, som de voksne måske tror.

Jeg synes, at du skal prøve at snakke med dine forældre - de skal vide hvad det gør ved dig, når de bliver ved med at skælde dig ud. Det kan nemlig også være dette, som er med til at gøre, at du ikke har det godt med dig selv.

Hvis det er svært at sige det til dine forældre, kan en anden person måske hjælpe dig; det kan være en voksen, som du stoler på som for eksempel en bedsteforældre, en lærer/pædagog eller din venindes forældre. Uanset hvad du vælger, er det vigtigt at du tænker over, hvad du gerne vil sige til dem.

Hvis det kan være svært at starte en samtale med dem, kan du overveje at skrive et lille brev til dem, hvor du fortæller hvad du tænker og føler. Du kan vise dem dit fine brev hertil, ellers kan du finde en guide til at skrive et brev her: https://bornetelefonen.dk/skriv-0

Jeg ønsker dig alt det bedste fremover!

Varme hilsner fra

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.