Brev
Jeg er tynd
Hej
jeg er en dreng på 15 år og mine forældre bliver ved med at sige at jeg er for tynd og så går jeg også i for stort tøj
så de bliver ved med at sige at jeg kun går i for stort tøj for at dække at jeg er så tynd og at mit tøj er grimt og nogen gange når de bliver meget sure Går de helt op i ansigtet og råber og tar mig op ad væggen og holder mig i trøjen
og jeg er ved at være meget træt af det og jeg overvejer og løbe hjemme fra
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tak for dit brev.
Først vil jeg gerne rose dig for at skrive til os, for det kan være rigtig svært at dele sin oplevelser og følelser med andre. Især når det er i ens familie man oplever det, for her skal man jo gerne kunne føle sig tryg.
Det er meget vigtigt, at du er klar over, at alle vi mennesker ser forskellige ud, og når man som du er 15 år, så er der ikke nogen forkert måde at se ud på. Nogle er tykke, andre tynde, nogle er høje og andre lave – og så er der alle dem midt imellem. Derfor ser du ud, præcis som du skal, uanset hvad dine forældre eller andre siger til dig.
Når man har din alder, er det også meget normalt, at man er ved at finde sin egen stil. Og her er der faktisk også mange der skjuler deres krop i tøj, der er for stort. Det er der ikke noget underligt i, for kroppen forandrer sig hele tiden når man er teenager og det kan være svært at kende sin egen krop, når den forandrer sig løbende.
Har man svært ved at kende sin egen krop, har man typisk heller ikke lyst til at andre skal kunne se den, så uanset er både du, din krop og din tøjstil helt normal.
Husk det, når du kigger dig i spejlet eller når nogle fortæller dig, at du er forkert!
Du fortæller, at dine forældre råber af dig og nogle gange tager fat i dig og holder dig i trøjen. Jeg kan godt forstå, at du er træt af at blive behandlet sådan og nogle gange tænker, at du bare gerne vil væk. Det er ikke okay at behandle sit barn som du beskriver og jeg synes derfor, at du skal prøve at tale med nogle om det.
Men at fortælle om sine problemer til nogle, kan være rigtig svært. Nogle føler at de er tarvelige overfor deres forældre ved at “sladre” om dem, men det er du ikke, for alle har ret til at blive behandlet ordentligt og ret til at blive behandlet med respekt – også dig!
Lige nu holder skolerne sommerferie, hvilket gør at du ikke har mulighed for at tale med din skolelærer om problemerne, du oplever der hjemme.
Du har mulighed for selv at kontakte kommunen du bor i. På kommunen hjælper man børn og unge, der ikke har det godt der hjemme. Der arbejder mennesker, som hver dag er vant til at hjælpe familier med svære problemer, f.eks. hvis en af de voksne slår eller opfører sig, som du beskrive dine forældre gør. Kommunen kan tale med dig og din familie og give jer støtte, så de voksne lærer at gøre andre ting end at slå, tage fat i børn og råbe af dem. Nogle synes, at det kan virke overvældende at skulle kontakte kommunen alene. Synes du også det, kan BørneTelefonen hjælpe dig med det.
Ønsker du vores hjælp, har vi på Børnetelefonen også mulighed for at hjælpe dig med en bisidder, som du kan mødes med. En bisidder kan være en person, du kender – eller det kan være en af BørneTelefonens søde bisiddere. Denne bisidder vil kunne tage med dig til møde på kommunen og her få den hjælp og vejledning du har brug for.
Ønsker du hjælp til at kontakte kommunen, er du velkommen til at skrive til os igen eller ringe på 116111.
Inden jeg smutter, vil jeg gerne rose dig igen, fordi jeg synes det er flot, at du har fundet modet til at skrive til os og jeg håber at dit mod og din styrke vil hjælpe dig til at kontakte os eller kommunen, så du kan få hjælp til at få det bedre.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen