Brev
Shopaholic?
Hej
jeg er en pige på 15 år. Min mor fortæller mig tit, at jeg er shopaholic…. Men jeg kan ikke selv se det?
Hver måned giver min mor mig 500 kr i lommepenge. Hver måned finder jeg noget tøj på nettet og viser hende indkøbskurven og hun bestiller det. Er det normalt for en 15 årig at tænke så meget på tøj og mærker?
Jeg føler, at for at passe ind skal jeg helst gå i det rigtige tøj og jeg skal ikke gå med det samme tøj hele tiden, derfor køber jeg nyt. Men når jeg køber tøj køber jeg ikke særlig meget fordi det skal være mærkevarer. Så det bliver ofte til en eller to trøjer hver 2. måned.
Min mor forslår at jeg skal gå til psykolog, men jeg fortæller hende hvor svært det er, men hun forstår mig ikke. Er jeg shopaholic? er det unormalt er bruge så mange penge på tøj?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år,
Tak for dit brev! Jeg synes, det er sejt af dig, at du skriver herind til brevkassen, og jeg ved, at der er mange, der går og bruger massevis af tanker på tøj – og på, at man gerne vil passe ind. Derfor kan jeg også godt forstå, at det er noget, der fylder meget hos dig, og jeg håber, mit svar kan hjælpe dig.
Jeg synes, at det er så fint, du snakker meget med din mor om tøjkøbene. Når jeg læser dit brev, får jeg en fornemmelse af, at din mor prøver at passe på dig og bekymrer sig om dig, når hun taler med dig om shoppe-afhængighed.
Det, at være shopaholic (eller det, som man også kalder købemani), handler f.eks. om, at man føler sig meget afhængig af at shoppe. Man oplever, at alle ens tanker hele tiden kredser om shopping, og man kan have meget svært ved at kontrollere sin økonomi: man kan f.eks. komme til at bruge alle sine penge på shopping, også selvom man måske skulle have sparet op eller brugt nogle af pengene på noget andet praktisk. Når man taler om det, at være shopaholic, handler det derfor meget om, at man ikke har kontrol over sine penge, så det vil også tit være noget, man taler om i forbindelse med voksne.
Du fortæller, at din mor hjælper dig med at købe tøjet på nettet, og det virker som om, at hun også hjælper dig med at holde styr på dine penge. Det kan godt være, at du har nogle shopaholic-lignende tanker nogle gange (det tror jeg, de fleste prøver at have), men ud fra dit brev kan jeg ikke sådan med sikkerhed sige, at du er shopaholic. Det tror jeg nemlig ikke umiddelbart, du er.
Til gengæld tænker jeg, at der kan være nogle grunde til, at du har så mange tanker omkring tøj og det, at passe ind.
Når man er på din alder, står man midt i en stor udvikling, og man er ved at finde ud af, hvem man gerne vil være. Mange bruger rigtig meget energi på “at passe ind”. Og mange synes, at det er rarest at ligne de andre. Når man har det sådan, begynder man at tænke på, hvad der kan få en til at ligne de andre – og så bruger man måske tøj til at passe ind i en bestemt gruppe. Det kan være hårdt at gå og bruge så mange tanker på, om man nu også passer ind – og hvilket tøj, det nu er bedst, man har på. Derfor er det godt, at du allerede har talt lidt med din mor om det.
Det er meget forskelligt, hvor mange folk bruger på tøj, så det er lidt svært at sige, hvad der er “normalt”. Men det kan godt være, at det ville være rart for dig at prøve at snakke med nogle af dine veninder om alle dine tanker? Måske kan de fortælle lidt om, hvordan de har det med tøj/shopping? Det kan være, at de bruger lige så mange tanker på det som dig, men det kan også være, at de faktisk ikke tænker lige så meget over det.
Hvis dine veninder har det som dig, kunne I måske snakke om, hvordan I kunne hjælpe hinanden med ikke at gå og bruge så meget energi på tøj. Det kan være, at I har lyst til at lave en shoppingaftale hver tredje måned, og at I så ikke behøver at tænke alt for meget på nyt tøj i tiden mellem shoppeaftalerne?
Hvis du og dine veninder har mod på det, kan I også prøve at spørge jeres klasselærer, om det her med at shoppe og det, at ville passé ind, kan være et emne, der tages op til en “klassens time”. Som sagt er der nemlig mange unge, der bruger en masse tanker omkring de ting, så måske vil det være rart for hele klassen at høre lidt mere om, hvorfor man egentlig går med alle de tanker – og hvordan man måske kan tænke lidt anderledes – og lidt mindre på det.
Hvis I ikke helt har mod på at snakke med jeres lærer, kan det være, at du kan få din mor til at gøre det sammen med jer.
Hvis det viser sig, at dine veninder ikke bruger så meget energi på det med tøj og shopping, kan det være, at du kan blive lidt inspireret af dem? Nogle gange kan man godt komme til at tænke, at man kun har de venner, man har, fordi man ser ud på en bestemt måde. Hvis du også har det sådan, og hvis du fortæller dine veninder om det, kan det være, at de faktisk kan fortælle dig, at det tøj, du går i, ikke er grunden til, at de er venner med dig, men at DU er grunden til, at de er venner med dig. Hele dig – ikke bare dit tøj. Hvis du tænker over dine veninder, har du det måske på samme måde: den største grund til, at du passer godt sammen med dem, er sikkert ikke det tøj, de går i – det er garanteret fordi, I passer rigtig godt sammen på alle mulige måder, og fordi, de er nogle gode veninder, som du kan betro dig til og have det sjovt med?
Selvom det virker som om, at du tænker rigtig meget på shopping, kan jeg alligevel ikke helt læse, hvordan du præcist har det, så måske kan du prøve at tage en snak med din mor igen. Du kan evt. vise hende dit brev sammen med mit svar? Så kan I tale lidt sammen ud fra det og finde ud af, hvordan du får et lidt mere afslappet forhold til shopping. Sommetider kan det være rart at snakke med en psykolog, fordi han/hun kan gøre en meget klogere på, hvorfor man tænker, som man gør, og nogle gange kommer man til at se tingene i et lidt andet lys.
Men det kan også sagtens være, at en god snak med din mor og dine veninder – og måske jeres lærer? – er nok.
Hvis du gerne vil tale lidt mere om det hele, og hvis du har andre ting, du gerne vil vende med nogen, er du også altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen eller skrive til os på chatten. Vi vil meget gerne tale med dig, hvis du har brug for det.
De aller bedste hilsner
BørneTelefonen