Brev
Sex og skuffede forældre
Hej brevkasse
Jeg er 16 år og så er jeg i gang med mit andet år på efterskole.
Jeg mistede min mødom for snart 1 år siden til en fantastisk kæreste. Vi var sammen i 1/2 år, men er begge et andet sted i livet nu.
Siden har jeg kysset med lidt forskellige, haft et one night stand og har nu noget med en ny fyr (lad os kalde ham Hans).
Jeg havde for nyligt ubeskyttet sex med Hans til en elevfest, det vidste jeg godt var dumt og sagde det derfor til min mor med det samme jeg kom hjem. Har taget en fortrydelsespille, men mine forældre er SÅ skuffede og det er ikke til at holde ud.
Jeg snakker normalt ikke med mine forældre om drenge eller problemer, da jeg er meget anderledes end dem og har helt andre interesser. Jeg ved de elsker mig og kun vil mig det bedste, men de er meget gammeldags hvad angår alkohol, sex, byen, fester osv…
Det irriterer mig at de ikke kan prøve at følge lidt med og se hvor jeg er henne i livet. For jeg er jo ikke deres ‘lille pige’ mere. Lige meget hvor meget jeg ellers prøver, konstaterer jeg bare hver gang, at jeg har ændret mig og ikke kan være noget jeg ikke er.
Jeg elsker mine forældre, men mit forhold til dem er ikke specielt tæt. Jeg plejer bare at smutte op på mit værelse så snart jeg kommer hjem og det er lige før at jeg først kommer ned igen, når jeg skal tilbage på efterskolen. Jeg har ikke så meget at snakke med dem om og synes de er utrolig kedelige…
Mit problem er egentlig, at de altid hænger fast i fortiden. De lægger kun mærke til mig når jeg skuffer dem eller har gjort noget andet underligt, hvilket er sygt irriterende. Ville gerne, at jeg kunne dele alt med dem, men det kan jeg ikke.
Det er ikke fordi jeg mangler deres opmærksomhed, ønsker bare at jeg kunne dele lidt mere med dem. Tager aldrig veninder med hjem, selvom vi bor ret lækkert, selvom jeg har ret mange af dem og selvom jeg ved de er mere end velkomne for mine forældre. Jeg vil meget hellere bare ud til dem og kunne godt tænke mig, at dette blev ændret.
Det får mig til at føle mig ensom, at jeg kun kan snakke med mine venner og veninder. Det får mig til at føle, at min familie og jeg ikke er gode nok, når vi ikke engang kan snakke ordentligt sammen. Og at de lige nu er utrolig skuffede over mig hjælper ikke på noget – OVERHOVEDET!
Hvad skal jeg gøre???
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år,
Tak for dit meget ærlige brev. Det er dejligt og tydeligt at læse, at du holder så meget af dine forældre. Dit brev beskriver rigtigt flot det dilemma, du er i med dine forældre. Jeg ved, at der er mange andre unge, som vil kunne genkende den følelse, du beskriver af manglende nærvær og ensomhed i familien. Men ikke alle har samme mod og styrke til at bede om hjælp som du.
Du er, som du helt sikkert godt ved, teenager lige nu. Der sker altså en masse med dig både fysisk og psykisk. Disse forandringer skal du til at lære at leve med. Man kan sige, at du skal lære dig selv at kende på ny. Men det skal dine forældre også! Du er begyndt at løsrive dig fra dem - hvilket er en helt naturlig del af det at blive voksen. Dine forældre er samtidig ved at "miste" nogle roller. Hvor de før har været rigtig vigtige og sikkert en større del af dit liv og din hverdag - så er det anderledes nu. Og det er for de fleste forældre svært at skulle lære sit barn at kende på ny. I takt med at du begynder at finde ud af, hvem du er og definere dig selv, så bliver forskellen mellem jer nok også større. Tit holder forældrene fast i det, de altid har gjort nemlig regler, praktiske ting og deres holdninger til dig som lille pige.
Jeg kan godt forstå, at du ville ønske, at dine forældre interesserede sig mere for dig. Du savner sikkert, at de spørger ind til dig og din verden, oplevelse og følelser i stedet for at vise deres skuffelse. Det er så hårdt at bære andres skuffelse på sine skuldre. Og særligt når det handler om ens forældre, gør det ondt.
Desværre er ikke alle forældre i stand til at møde deres "næsten voksne" barn med kærlig nysgerrighed. Heller ikke selvom de elsker deres barn højt - som dine forældre gør. De er måske vokset op på en anden måde selv - eller de hænger fast fortiden og en gammeldags måde at være forældre på. Det kan også være svært for nogle forældre at være personlige - at dele af deres egne oplevelser og tanker.
Har man det sådan med sine forældre, kan man forsøge at hjælpe dem lidt på vej til at forstå, hvordan ens verden er nu. Det kræver noget mod - og det er ikke sikkert, at det går helt som man ønsker. Men uanset hvad, kan det være godt for en selv at vise hvem man er og udtrykke det, man står for.
Du kan derfor overveje at invitere dine forældre mere ind i din verden ved at begynde at fortælle dem noget om det, du oplever og går og laver og måske glæder dig til. Du kan samtidig tage nogle af dine veninder med hjem, så de kan se, hvem du hænger ud med. På den måde hjælper du dine forældre med at få nogle andre øjne på dig. Tit skaber det også tryghed og respekt, når unge deler lidt ud af deres liv til forældrene.
Jeg ved godt, at det måske lyder svært, men jeg håber, at du kan finde overskud til at prøve det af. Det betyder ikke, at du skal dele alt med dine forældre. Det er helt ok, at de ikke ved alt, og at du deler ting i livet med dine veninder eller kæreste.
Hvis du har mod, kunne det måske være en hjælp for dig at sige direkte til dine forældre, at du savner dem i dit liv. Og at du derfor vil til at øve dig i at dele lidt mere med dem. Fortæl at du håber, at de vil være med til at se på dig som en pige, der er blevet ældre. Du kan også fortælle, at du har nogle behov, som går mere på sparring med dem, end at de holder fast i deres måde at se verden på. Og som en start på snakken kunne du overveje at vise dem dit brev og mit svar.
Til sidst vil jeg sige til dig, at jeg har stor respekt for, at du delte med dine forældre, at du havde ubeskyttet sex med Hans. Jeg tænker også, at dine forældre skal være stolte af, at du søgte hjælp hos dem, da du havde det svært. Du erkendte, at du gjorde noget, som ikke var smart. Men du tog ansvar. Og det er tydeligt, at du lærte noget af det. Derfor er det også kun fair, at I kigger frem i stedet for tilbage.
Jeg håber, du kan bruge svaret. Du kan altid ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke med dig.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen