Brev
Sex med papbror?
Hej brevkasse
Sidst jeg skrev til jer var ikke længe siden, nu har jeg et andet dilemma/problem jeg døjer med, jeg er en pige på 15, og jeg ved ikke helt hvordan jeg skal takle det her.
Min far og mor er ikke sammen længere, min far er kommet sammen med en anden.
Jeg skulle møde min fars kæreste for et par måneder siden, samt hendes søn. Efter jeg havde mødt hendes søn, fik jeg en løst til ham, og det samme havde han, så han begyndte at skrive til mig da vi var kommet hjem fra min fars kæreste.
Det er sådan ca. et par måneder siden nu. Så skulle jeg besøge min far igen her for under 1 måned siden, og vi skulle også ud og se hans kæreste, samt hendes søn. Da vores forældre var gået i seng lå vi og kyssede lidt frem og tilbage. Efter at vi havde kysset lidt frem og tilbage skrev vi lidt mere frækt med hinanden da vi var hver for sig, det udviklede sig til at vi begge fik en større lyst til hinanden, men for en uge siden afviste jeg ham, men jeg har stadig lyst til at have sex med ham men kun sex. Hvor han har nok nogle følelser for mig, så derfor ville han nok også gerne have sex hvis der blev lagt op til det.
Men hvad ville vores forældre sige?
Og ville det være klogt at miste sin mødom til ham?
Og er det lovligt?
Jeg skal nemlig se ham i næste weekend…
Please hjælp
Tak på forhånd!
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Det er godt, at du kan bruge BørneTelefonens svar, når du oplever et dilemma/problem – og også denne gang vil jeg gøre mit bedste for at komme med et brugbart svar til dig.
Jeg kan godt forstå, hvis du synes det er en svær situation at stå i. Det at mærke sine følelser så tydeligt, at man bare har lyst til at følge dem uanset hvilke konsekvenser det kan have, kan virke overvældende. Det sker af og til at man kan blive vild med en ‘papsøster’ eller ‘papbror’. Det sker for rigtig mange, hvis forældre får ny kæreste. Det er ikke nemt at være i, især fordi man også tager hensyn til sine forældre – og nok også det, at det kan risikere at blive lidt akavet. Men det er faktisk ok at være kæreste med en papbror – det er lovligt.
Der er dog andre ting, som jeg synes I skal overveje inden I indleder et seksuelt forhold:
Hvordan vil det være, hvis den ene af jer bliver forelsket?
Hvordan vil det være, hvis en af jer får en anden kæreste?
Hvis I bliver kærester og jeres forældre går fra hinanden, hvordan ville det så være?
Du skriver at du kun ønsker at have sex med ham, men at han måske har følelser for dig. Derfor synes jeg ikke, at du skal indlede et seksuelt forhold til din fars kærestes søn. Når I ikke føler det samme for hinanden, er der stor risiko for, at en af jer kan blive såret. Den første gang man har sex, skulle gerne blive en god oplevelse for begge parter – også bagefter.
Du kan prøve at holde pause med at skrive med ham og samtidig prøve at fokusere på nogle andre ting. Du kan for eksempel skrive de ting, som du gerne vil sige til ham i en lille notesbog – på den måde får du stadig sat ord på de tanker og følelser, som du har indeni.
Hvis du/I ikke har mod at tale om eller vise jeres (eventuelle) forhold for andre, kan det koste meget energi at skjule det. Der er mange ting at overveje, hvis I vælger at være sammen og holde det hemmeligt.
Jeg håber, at du har fået nogle ideer til, hvad du kan gøre og tænke mere over.
Kærlig hilsen BørneTelefonen