Brev
Sex med kæreste
Hej Brevkassen
Det er sådan at jeg har en kæreste, vi er 14 år gamle begge 2, snart 15
Vi skriver meget om at have sex og at vi godt kunne tænke os det men vores forældre synes det er for tidligt
nu har hendes forældre ser alt det vi har skrevet om, og nu vil hendes forældre så snakke med mine forældre om det og er meget nervøs på hvordan de reagere.
Hvordan kan jeg komme godt ud af den situation?
Hilsen Dreng
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år
Mange tak for dit brev og tillykke med at du har fundet dig en sød kæreste. Det er rigtig godt, at du og din kæreste er åbne over for hinanden og kan snakke sammen om jeres tanker og følelser.
At tænke på sex er meget naturligt, når man er teenager. Det er for mange nyt og spændende og det kan være svært at forestille sig hvordan det er, før man har prøvet det.
Det vigtigste er dog, at man er enige om at have sex med hinanden – at have respekt for den andens grænser er afgørende for den oplevelse I sammen skal dele.
Når jeg har snakket med andre unge som er samme sted i livet som jer, så er mange enige om, at sex er bedst når det er sammen med en som man kender og stoler på. Derudover er det også godt, når man har brugt tid på at lære sig selv at kende, på den måde ved man, hvad der føles rart og hvad der ikke er rart.
Der kan være flere grunde til at jeres forældre synes det er for tidligt for jer at have sex – måske er de bekymrede for om I husker prævention, måske prøver de at ”beskytte” jer mod at blive såret eller gøre noget, som I måske senere vil fortryde (hvis I slår op og finder andre kærester) og måske er det noget helt andet.
Derfor tænker jeg, at I må vente og se hvad jeres forældre har tænkt sig at gøre. Man kan altid lytte til sine forældres gode råd og vejledning – i sidste ende er det dog jer i fællesskab, som må finde ud af om sex er noget, som i begge er klar til.
Jeg kan fortælle jer, at gennemsnitsalderen for hvornår man har sex første gang er i Danmark 16.5 år – men det fortæller jo ikke meget om, hvornår man egentlig er klar til at have sex. Jeg snakkede engang med en pige som havde fået et godt råd; vent til du slet ikke kan vente længere – altså til det tidspunkt, hvor det føles helt umuligt at vente længere – måske er det også et råd som kan hjælpe jer.
Jeg tænker at I med fordel kan læse lidt mere om sex og prævention på www.sexlininen.dk mens I venter på hvad dine og din kærestes forældre har tænkt sig at fortælle om ”blomsten og bien”.
De bedste ønsker fremover fra
BørneTelefonen