Sex med kæreste

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 14 år

Mange tak for dit brev og tillykke med at du har fundet dig en sød kæreste. Det er rigtig godt, at du og din kæreste er åbne over for hinanden og kan snakke sammen om jeres tanker og følelser.

At tænke på sex er meget naturligt, når man er teenager. Det er for mange nyt og spændende og det kan være svært at forestille sig hvordan det er, før man har prøvet det.

Det vigtigste er dog, at man er enige om at have sex med hinanden – at have respekt for den andens grænser er afgørende for den oplevelse I sammen skal dele.

Når jeg har snakket med andre unge som er samme sted i livet som jer, så er mange enige om, at sex er bedst når det er sammen med en som man kender og stoler på. Derudover er det også godt, når man har brugt tid på at lære sig selv at kende, på den måde ved man, hvad der føles rart og hvad der ikke er rart.

Der kan være flere grunde til at jeres forældre synes det er for tidligt for jer at have sex – måske er de bekymrede for om I husker prævention, måske prøver de at ”beskytte” jer mod at blive såret eller gøre noget, som I måske senere vil fortryde (hvis I slår op og finder andre kærester) og måske er det noget helt andet.

Derfor tænker jeg, at I må vente og se hvad jeres forældre har tænkt sig at gøre. Man kan altid lytte til sine forældres gode råd og vejledning – i sidste ende er det dog jer i fællesskab, som må finde ud af om sex er noget, som i begge er klar til.

Jeg kan fortælle jer, at gennemsnitsalderen for hvornår man har sex første gang er i Danmark 16.5 år – men det fortæller jo ikke meget om, hvornår man egentlig er klar til at have sex. Jeg snakkede engang med en pige som havde fået et godt råd; vent til du slet ikke kan vente længere – altså til det tidspunkt, hvor det føles helt umuligt at vente længere – måske er det også et råd som kan hjælpe jer.

Jeg tænker at I med fordel kan læse lidt mere om sex og prævention på www.sexlininen.dk mens I venter på hvad dine og din kærestes forældre har tænkt sig at fortælle om ”blomsten og bien”.

De bedste ønsker fremover fra

BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?