Sex med familie

Hej børnebrevkasse

jeg er en dreng på 16 år som er igang med uddannelse osv, her for et lille halvt års tid siden blev jeg 16 år,

jeg har en halv søster som er 15 år gammel og i en lille periode på 4 måneder har vi haft samleje..

Tænker ik der sker så meget når det er halv søskende. Men vi har altid kunne lide hinanden lidt mere end normalt så ja vi begyndte og have sex sammen.

Min far of hendes mor bor sammen men de er tit ude og rejse(arbejde) så de tænkte at jeg kunne holde styr på hende altså jeg lavet mad gør rent osv…

Men i starten var det sådan engang imellem, så blev det fast 1-2 gange om måneden og nu er det blevet 3-6 gange om ugen,

vi har self beskyttelse på men ville høre hva i syntes om det

Dreng, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 16-årige dreng

Jeg må lige begynde med at sige, at jeg er i tvivl om den konkrete relation I har?. Halvsøskende er et ord man bruger om søskende som man deler én forældre med. Men jeg vælger at tro, at det du kalder din halvsøster er din papsøster, dvs. din fars kærestes datter. Med andre ord en pige du ikke er beslægtet eller vokset op sammen med. Det er nemlig ulovligt at gå i seng med sine søskende, også selvom de er over 15.

Som udgangspunkt er der for to ikke-beslægtede unge mennesker over 15 år ikke noget ulovligt i at have sex med hinanden, hvis nogle enkle betingelser er opfyldt: At I begge ønsker samleje i lige høj grad, og at I er to helt jævnbyrdige, ligestillede parter.

Lige præcis den sidste betingelse er jeg i tvivl om I opfylder?
Din far og pigens mor har haft den tanke, at du skulle ”holde styr på hende” som du skriver. Det betyder, at du har været (og stadig er) en omsorgsperson for pigen - din pap lillesøster. Det stiller jo automatisk hende i en lidt underlegen eller svagere position i forhold til dig, hendes ældre papbror.

Jeg bliver derfor meget bekymret over, om din yngre og måske usikre papsøster har turdet mærke efter, om hun virkelig har villet have sex, eller om det handler om, at hun gerne vil please dig og have et godt forhold til dig?
Mange helt unge piger er desværre ikke gode til at mærke om de egentlig har lyst - og er måske også bange for at sige fra. Jeg siger ikke, at det gælder for hende.

Da I begge er så unge og måske stadig uerfarne om jeres egen seksualitet, så er der bare en stor risiko for, at du ikke kan læse hendes ønsker og signaler så godt endnu, eller at hun sender forvirrende signaler.

Grunden til, at jeg skriver dette til dig er, at vi på BørneTelefonen ind i mellem rådgiver teenagepiger der har haft sex med en jævnaldrende fætter, papbror eller bror og bagefter har følt sig udnyttet og har fortrudt det. Eller føler sig presset til at gøre det igen, fordi de ofte ikke tør sige nej af hensyn til familien eller fyrens følelser.

Det er i øvrigt ikke i orden, at de to voksne overlader ansvaret for et andet barn, inklusiv rengøring og madlavning, til dig. Det er de voksnes ansvar at løfte de opgaver (selvom I unge mennesker selvfølgelig skal hjælpe til). I er meget alene hjemme. Oplever du, at det er okay, eller føler du at det et problem, at du skal klare hverdagen alene?

Jeg vil foreslå, at du snakker med din papsøster om det her, og viser hende mit svar til dig. For det vigtigste lige nu er, hvad hun synes og føler om jeres forhold.

Hvis I har lyst, vil vi også meget gerne tale eller chatte med jer, sammen eller hver for sig.

Herunder er der et link hvor du og papsøster kan læse om rettigheder og gode regler når det gælder sex: https://bornetelefonen.dk/seksualitet-rettigheder

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?