Brev
Sex med den forkerte!!!
Hej brevkasse
Min søster og jeg har altid været meget tætte. Da vi var små havde vi ingen problemer med at være nøgne over for hinanden.
Så var der en aften for ikke så længe siden, hvor vi var alene hjemme, kun hende og jeg. Vi kom til at snakke om sex og om at ingen af os havde prøvet det endnu. Så kom vi til at snakke om, at det var længe siden, at vi havde set hinanden uden tøj på. Så stod vi lige pludselig over for hinanden uden tøj på.
Jeg fik stiv tissemand, for jeg kunne jo se, at min søster havde fået ret store bryster og hår på fissen. Jeg spurgte om jeg måtte røre hendes bryster så måtte hun røre ved min tissemand. Så rørte vi ved hinanden noget tid, og det hele endte med at vi havde sex. Uden kondom.
Men åh nej, nu har jeg haft sex med min søster, det er da helt forkert!? Men vi vil så gerne prøve det med hinanden igen for det føltes helt fantastisk.
Vi tør ikke sige noget til nogen. Hvad skal vi gøre?
Dreng

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng,
Jeg kan forstå på dit brev, at I begge havde en god første oplevelse med at have sex. Og jeg kan godt forstå, at I derfor kan få lyst til at gøre det igen. Men det er desværre ikke en god ide, fordi I er søskende.
Du har givet dit brev overskriften ”Sex med den forkerte” og jeg fornemmer, at det er fordi, du egentlig også godt selv ved, at det er ualmindeligt at have sex med sin søster. Er det helt forkert forstået?
Det er sådan i Danmark, at det ikke er lovligt at have sex med sine søskende. Til gengæld er det helt naturligt, at I har lyst til sex. Men jeg vil anbefale, at I begge forsøger at finde andre partnere/kærester, som I kan udforske det seksuelle sammen med – og at I så nøjes med at se hinanden som rigtig gode venner. Jeg ved godt, at det kan føles lidt ærgerligt, når I nu fungerede så godt sammen seksuelt, men det er vigtigt, at I ved, at det faktisk er ulovligt.
Du skriver, at I havde sex uden kondom, og det gør da mig lidt nysgerrig på, om I mon har beskyttet jer mod graviditet på anden vis – jeg tænker her på, om din søster fx spiser p-piller? Ellers vil der jo være en risiko for, at hun er blevet gravid. Det vil der altid være, når man har ubeskyttet sex. Ved du mon, om hun har haft sin menstruation efterfølgende?
Ellers er det rigtig vigtigt, at I også er opmærksomme på dét, så I kan søge nærmere rådgivning hos jeres læge, hvis hendes menstruation ikke kommer til tiden. I kan også søge hjælp hos skolens sundhedsplejerske. Sundhedsplejersken er vant til at tale med børn og unge om oplevelser og følelser, der kan være lidt svære at tale om.
Jeg håber, du kan bruge mine tanker og mit svar til at komme videre. Du skal vide, at du altid er velkommen til at ringe eller skrive til os på BørneTelefonen på 116 111, hvis du har brug for at snakke mere omkring det hele eller få flere råd. Det er gratis, og du kan være helt anonym.
Kærlig hilsen BørneTelefonen