Sex eller ej?

Hej,

jeg er en pige på 14 år, min kæreste er også 14 år. Vi har været sammen i 7 måneder og vi elsker hinanden virkelig højt. Vi har begge to lyst til sex, og vi er klar til det.

Min mor synes at jeg ikke er gammel nok. Min far mener at bare jeg er glad, så vil han altid støtte mig. Hvad skal jeg gøre? Lytte til min mor, gå rundt og være trist, eller skal jeg gøre det jeg har lyst til med min far som støtte?

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Tak for dit brev, hvor du fortæller om dit forhold til din kæreste. Hvor er det dejligt, at I er så glade for hinanden. Det lyder som om, at I er gode til at passe på hinanden og til at tale med hinanden om, hvordan I har det.

Du fortæller, at I har talt om, at I begge har lyst til sex og at I også begge føler jer klar til det. Samtidig skriver du også, at du har talt med dine forældre om det, og at de ikke er helt enige om, hvad de mener om det.

Det er meget individuelt, hvornår man føler sig klar til at have sex med en partner. I Danmark er gennemsnitsalderen for seksuel debut ca. 16 år.

Men selvom gennemsnitsalderen er 16 år, så er mange langt ældre og nogle er yngre. Det er meget forskelligt både hvornår man føler sig klar, og hvornår man har fundet den person, som man har lyst til at være sammen med.

Det, at du har talt både med din kæreste og med dine forældre om det, fortæller mig, at du er en stærk pige, som forsøger at passe godt på dig selv. Det synes jeg er virkelig flot. Og det fortæller mig også, at dit forhold til både dine forældre og din kæreste sikkert også er virkelig stærkt.

Det virker som om, at I er meget trygge ved hinanden, og det er vigtigt. Det betyder, at det er lettere at tage hensyn til hinanden og jeres forskellige behov.

Men det er som sagt meget individuelt, hvornår man er det sted i sit liv, hvor man har lyst til at have sex med sin kæreste første gang. Det er altså kun dig, der kan mærke om det er rigtigt for dig. Jeg kan godt forstå, at det især er svært, når din mor ikke helt synes du er gammel nok. Du og din kæreste må mærke efter og tale sammen og finde det helt rigtige tidspunkt for jer. Vigtigt at mærke efter egne og hinandens grænser og så huske prævention/kondom, så I beskytter jer selv og hinanden mod graviditet/kønssygdomme.

Jeg hører fra mange unge, at det betyder rigtig meget, at kunne tale med sine forældre om de svære ting og beslutninger, som de står overfor i deres liv. Så det tænker jeg er rigtig godt, at jeres forhold allerede er der, hvor I kan tale med hinanden om de vigtige ting. Det tror jeg er noget ganske særligt og noget, som man skal passe godt på sammen.

Hvis du har lyst, kan du jo evt vise hende dit brev og mit svar. Det kan være, at det gør det lidt lettere for jer at tale om det sammen igen.

Jeg håber, at mit svar har givet dig lidt mere ro og afklaring omkring din og jeres beslutning. Du er altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116 111, hvis du har lyst til at tale mere med en rådgiver. Det er gratis og anonymt, og den er åben alle dage fra kl 11-23.

Held og lykke med kærligheden.

De kærligste hilsner fra BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.