Sex

Hej

for noget tid siden var min fars kæreste hjemme og sove hos os og jeg kunne ikke sove

og så hørte jeg dem have sex og jeg begyndte at græde

og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre ved det

jeg kan ikke se min far i øjnene hver gang han taler om hende

Pige, 9 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej med dig

Hvor er det sejt at du skriver herind til Brevkassen! Jeg kan godt forstå at du synes det kan være svært at se din far i øjnene.

Det er helt normalt at voksne mennesker der er glade for hinanden, går i seng med hinanden. Men jeg er sikker på din far ikke ønsker at gøre dig ked af det, og han ved sikkert ikke at du hørte det. Jeg forstår godt at du begyndte at græde. Måske synes du, at det lød lidt voldsomt? Måske synes du bare at det var helt vildt pinligt? Uanset hvad, tænker jeg at du måske gerne vil fortælle det til nogen?

Jeg er sikker på din far gerne vil vide, hvordan du har det og hvordan det gjorde dig ked af det du hørte. Så I sammen kan få en snak om det der skete. Måske han i fremtiden vil være mere opmærksom på, det ikke ikke bliver så højlydt og/eller måske I kan tale om, hvad du kan gøre, hvis du hører det igen. Jeg ved fra andre børn og unge, at det kan være hjælpsomt, at sætte lidt musik i øerne, tænde for fjernsynet og prøve at tænke på, at grunden til din far og hans kæreste er sammen, er fordi de er glade for hinanden. Hvis du synes det kan være svært at sige det til din far, vil jeg foreslå at du måske kunne sige det til din mor, som så kunne snakke med din far om, at de skal være opmærksomme på at det kan høres på dit værelse.

En anden idé kan være at vise ham dit brev og mit svar. På den måde behøver du ikke konfrontere ham direkte men måske kan du sige, at han kan læse brevet når du er gået i skole?

Mon du kan bruge nogle af forslagene? Ellers er du til hver en tid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på: 116 111, og tale med en af de søde rådgivere.

De bedste hilsner

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.