sex

hej

jeg er en 12 årig dren og har haft sex med min far.hved got det er forkert men det er rart.
vad skal jeg gære

Dreng, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng,

Hvor er det godt du skriver herind. Det er både flot og modigt at række ud efter hjælp.

Du skriver at du har haft sex med din far. Jeg opfatter at du gerne vil have hjælp til at det stopper, selvom du synes det er rart. Er det mon rigtig forstået? Du har nemlig fuldstændig ret i at det er forkert, og du ved måske også at det faktisk er ulovligt? Ens forældre har ansvaret for at man som barn har det bedst muligt og vokser i et hjem der giver en de optimale betingelser for en sund og god udvikling. Som barn er man dybt afhængig af sine forældre, og ens forældre må ikke misbruge denne afhængighed. Når en forælder har sex med sit barn misbruger forælderen denne afhængighed, fordi barnet ikke selv kan sige ’nej’ og vælge det fra. Hvis det i stedet var en kæreste man ikke ville have sex med kunne man jo slå op. Det kan man ikke med en forælder og derfor er det et seksuelt overgreb. Lovgivningen siger at du har ret til at bestemme over din egen krop, hvilket betyder at ingen må tvinge dig til noget du ikke vil være med til. Giver det mening det jeg skriver?

Jeg ved fra andre børn der har haft sex med en forælder, at det vigtigt at få hjælp til at det bliver stoppet så hurtigt som muligt. Jo før man får fortalt det til nogen desto bedre. Jeg ved ikke om du bor sammen med din mor, og om hun mon ved at din far har sex med dig? Tror du ikke hun også ville synes det var forkert og hjælpe dig med at få det stoppet hvis hun vidste det? Jeg ved også at nogen børn i stedet har fortalt det til en lærer eller en anden voksen de havde tillid til. Hvis du hellere ville sige det til en anden end din mor, hvem kunne det så være?

I Børns Vilkår har vi det der hedder bisiddere. En bisidder vil kunne hjælpe dig med at få fortalt kommunen om de ting der sker hjemme hos dig. Du kan læse mere om hvad en bisidder er via dette link http://www.bornetelefonen.dk/bisidder.

Jeg håber meget du vil bruge noget af det mod du har vist ved at skrive herind til at få fortalt en voksen hvordan du har det derhjemme, og at din far har sex med dig. Hvis det er svært at få det sagt højt kan du eventuelt vise brevet du skrev herind og mit svar i stedet. Du er også altid velkommen til at ringe ind til BørneTelefonen på 116  111. Rådgiverne der svarer telefonen er vant til at snakke med børn, også om de ting der ikke er nemme at snakke om.

Kærlig hilsen,

BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?