Brev
Sex
Hej BB
jeg er en dreng på 12 og jeg har en kæreste på 12
vi lå hjemme hos mig under dynen på mit værelse og så film det blev sent og så sagde un om jeg havde lyst til sex jeg sagde ja
jeg kunne ikke spærme så jeg brugte ikke kondom det gik fint og vi var begge glade men efter eller da vi var næsten færdige bankede det på min dør og vi skynte os at tage tøj på
min mor kom ind og spurgte hvad vi lavede og gik igen
næste dag da hun var gået kom min mor ind og sagde man ikke måtte have sex når man er så ung osv jeg sagde vi ikke havde sex men hun er stadigvæk mistænklig ?
hvad skal jeg gøre
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 12-årige dreng
Tak for dit brev og fordi du tør dele dine tanker. Det lyder til, at du og din kæreste begge har haft en god oplevelse. Det er dejligt at have en kæreste som man kan se film med, tale med og hygge med.
Jeg vil ikke gøre mig til dommer om i er for unge til at have sex eller ej. Måske ved du det allerede, men gennemsnitsalderen for sex første gang i Danmark er omkring 16 år. Sex er spændende og det er helt naturligt at være nysgerrig på det. Det vigtigste er, at I begge føler jer klar til det og du skriver, at I begge var glade. Desuden er det vigtigt, at I beskytter jer selv mod fx graviditet og sexsygdomme, ved at bruge kondom. Selv om du fortæller, at der ikke kommer sæd ud, kan der godt komme væske ud, der indeholder sædceller og som kan gøre pigen gravid, hvis hun har prøvet at få menstruation eller er tæt på første gang.
Du skriver, at din mor kom ind og du føler hun er mistænkelig. Hun har opfanget, at der skete noget mellem jer og det er måske det hun reagerer på. Måske handler din mors bekymring som hun selv siger om jeres alder, men nok også om, hvad der kan ske i forhold til fx graviditet. Jeg ved ikke, hvilken fortrolighed du har med din mor og hvad I kan tale om, men en mulighed kunne være at fortælle, hvad der er sket, for du kan nok ikke ændre på, at hun er mistænkelig. Måske I kan lave en aftale om, at hun banker på inden hun går ind på dit værelse. De fleste mennesker har brug for privatliv og muligheden for at kunne lukke døren.
Håber du kan bruge svaret jeg har givet. Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111 eller logge på chatten på vores hjemmeside.
Kærlige hilsner fra
Børnetelefonen