Brev
sex..
hej..
min mor og min pap far har tit sex om natten.. vi har rigtigt tynde vægge så jeg kan høre dem.. jeg ligger tit til kl 3:00 om natten..
hved ikke om jeg skal sige at jeg har hørt det eller bare lade som om intet er sket? håber i svarer
hilsen den 12 årige dreng
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 12årige dreng!
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at det ikke er rart for dig, at ligge vågen om natten, fordi du kan høre din mor og papfar have sex. Jeg vil forsøge at svare dig så godt jeg kan.
Det er altid lidt svært og pinligt, hvis man skal sige til nogen, at man kan høre de har sex, og ikke kan sove for det – særligt hvis det er ens forældre. På den anden side, er det jo heller ikke rart, at du skal ligge vågen til kl. 3 om natten, når du skal op og i skole. Hvis du har mod på det, synes jeg helt sikkert, du skal sige til dem, at du kan høre dem. Det handler måske bare om at finde en god måde at sige det på.
Hvis du synes det er svært at sige det til dem begge to, kunne du måske nøjes med at sige til din mor, at du tit ligger vågen til langt ud på natten, fordi de ’larmer’. Hvis du siger, at de ’larmer’, i stedet for at sige, at du kan høre dem have sex, bliver det måske lettere for dig at sige, og ikke helt så pinligt, som mange nok synes det vil være, at sige til sine forældre. Din mor og papfar har sikkert ikke tænkt over, at du kan høre dem, og vil sikkert være mere opmærksomme på, at de skal være mere stille fremover, hvis du siger det til dem. De bliver måske også lidt flove over, at du har kunnet høre det.
Du kan også vælge at gå lidt mere humoristisk til værks, og fx spørge dem, om de vil købe nogen ørepropper til dig, da du ikke kan sove på grund af al den larm der er i huset om natten. Det ville måske gøre det hele lidt mindre pinligt, og de ville sikkert forstå, at det er deres sex om natten du mener, uden du behøver at sige mere.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og at du snart for nattero.
De kærligste hilsner fra
BørneTelefonen