Selvværdet er i bund

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 14årige pige

Tak fordi du skriver til BørneTelefonen om de ting, der presser dig for tiden. Du skriver mange bekymringer omkring din vægt, hvilket jeg tænker må fylde dine tanker rigtig meget. Når noget optager ens tanker på den måde. kan det ofte være rigtig energikrævende og udmattende, er det noget, du kan genkende?

Jeg ved, at bekymringer omkring vægt er noget, der fylder mange pigers tanker. Jeg tænker derfor, at mange andre på din alder vil kunne genkende nogle af de bekymringer, du skriver om.

Du skriver at dine tanker om din vægt og dit selvværd har stået på i et par år. Jeg kommer til at tænke på, om der måske skete noget for et par år siden, der har gjort at du har det som du har nu? Nogle gange hvis der sker noget, som berører ens følelser meget kan det vise sig i nogle forskellige reaktioner, eksempelvis meget fokus på vægten eller lavt selvværd. Grunden til jeg nævner det er at det godt nogen gange kan hjælpe at tage fat i nogle af de ting, der måske har udløst, at man har det svært.

Du skriver, at du spiser de kalorier, du har brug for, og det er kun rigtig godt. Bliv endelig ved med det. Det er rigtig vigtigt, at man får den næring, man har brug for, og måske især når man er i din alder, hvor man udvikler sig rigtig meget. Kroppen og hjernen har brug for næring til at holde udviklingen oppe. Du spørger, hvorfor du bliver ved at tage på. Jeg tænker, at det måske netop kan have noget med din alder at gøre. Kroppen er i denne ekstreme udvikling, og hele vægt-aspektet bliver lidt utilregneligt. Du nævner, at du ikke har haft din menstruation i et år. Ens menstruation kan udeblive af forskellige årsager, f.eks. hvis man ikke får nok at spise, men også hvis der er noget der optager ens tanker og psyke, kan det resultere i udebleven menstruation. Jeg tænker, om det kunne være en idé for dig at snakke med din læge eller sundhedsplejerske? Ved at snakke med en person, der ved rigtig meget om kroppens udvikling og næring, kan du måske få svar på en masse undringer og nogle konkrete råd til, hvordan du kan håndtere situationen.

Jeg bliver bekymret for dig, når du skriver, at du har mistet lysten til livet, og at du ofte græder. Jeg tænker, det er rigtig vigtigt, at du snakker med en voksen omkring, hvordan du har det, så du ikke skal gå rundt med alt det her alene. Er der mon en voksen i din omgangkreds, du vil kunne snakke med? Dette kan måske være et familiemedlem, en lærer eller en helt tredje person. Ellers kan du altid ringe til BørneTelefonen på 116111, hvor der sidder søde rådgivere klar til at lytte til dig.

Jeg håber, du kunne bruge mit svar, og at du får snakket med en voksen, så du forhåbentlig snart kan få det bedre.

Alt det bedste fra BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?