Brev
Selvskade, selvmordstanker og en familie jeg ikke kan holde ud længere
Hej Bb
Jeg er en pige på 14 år der har det utroligt svært.
Jeg har i noget tid cuttet og haft selvmordstanker,
igår da det blev for meget for mig, fortalte jeg det til min lærer,
jeg håbede på at hun ikke ville fortælle det til mine forældre men det gjorde hun.
Jeg var nødt til at fortælle mine forældre det hele og grunden til at jeg gjorde det,
jeg har hvert i seng med en fyr jeg virkelig godt kunne lide men han “brugte mig” bare.
Det er de super dupser vrede over og jeg kan ikke klare det her længere.
Nu er sagen så det at jeg sidder her hjemme og har det værre end da jeg cuttede,
min forældre skælder mig ud over at jeg har cuttet og at jeg ikke tænker på andre end mig selv, at jeg ødelægger deres parforhold men det væreste er nok bare st de ikke lytter til mig men istedet giver mig skyldfølelse for niver det jo det der har det skidt.
de kan ikke forstå hvor hårdt jeg virkelig har det og at jeg ikke kan holde det ud mere. Men det er ikke første gang at de flipper sådan ud på mig,
Hvad skal jeg gøre?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år,
Tak for dit brev. Det er superflot, at du gik til din lærer og fortalte om dit problem. Øv, at din lærer ikke hjalp dig med at snakke med dine forældre.
Jeg forstår godt, hvis du føler dig kørt lidt fast og ensom i det hele. Men hold fast i dit mod til at få fundet en løsning.
Først vil jeg sige til dig, at det ALDRIG kan blive dit ansvar, hvordan dine forældres forhold er. De er voksne, og hvis de har problemer, må de finde voksenhjælp.
Det er bestemt ikke i orden, at dine forældre reagerer, som de gør. De har ansvar for, at du vokser op i et trygt hjem. Det lyder ikke til, at de kan være voksne i det lige nu. Tit oplever unge, at deres forældre gør som dine, fordi forældrene ikke ved, hvordan de skal støtte deres unge og hjælpe dem.
Desværre skal man nogen gange hjælpe sine forældre på vej til at gøre dem til den støtte, man har brug for som ung, når noget er svært. Det betyder også, at man skal sige tingene mere end en gang.
Kunne du snakke med din lærer igen og fortælle hende, hvordan det er gået hjemme hos dig efter hun talte med dine forældre og bede hende om at støtte dig, at I finder en løsning på, hvordan du kan få det bedre, og hvordan dine forældre bedst kan støtte dig? Din lærer har pligt til at hjælpe dig, når hun kender til, at der er et problem i din familie. Jeg håber også du vil have mod til at fortælle dine lærer om den ubehagelige oplevelse du havde med en tidligere fyr, for jeg tænker du har brug for at få det bearbejdet, så et forslag kunne være læreren hjælper dig til at få en aftale med skolepsykologen.
Hvis du ikke føler dig godt tilpas med at gå til din lærer igen, er der måske en anden voksen, som du kan bede om at hjælpe med at snakke med dine forældre. Jeg tænker ikke, at det handler om skæld ud og om at snakke skyld. Men mere en hjælp til jer i din familie omkring hvordan I lære hinanden at kende med de forandringer, der er sket. Og en støtte til at få lagt en plan som hele familien skal følge og øve sig i at holde.
Jeg ved godt, at det kan være svært at få taget hul på sådan en samtale. Du kan bruge dit brev og dit svar til os at snakke ud fra.
Hvis det hele er for meget for dig lige nu, kan du også starte med at ringe til BørneTelefonen 116 111 og snakke med de voksne, der sidder klar der. De er vant til at snakke med unge, der har det som dig derhjemme.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen