Brev
Selvskade m.m.
Hej.
Jeg er en pige på 15 år, og jeg har det sidste stykke tid lagt mærke til at jeg egentlig ikke er glad, bare sådan generelt.
Jeg ved ikke helt hvorfor, men skærer i mig selv mindst et par gange om ugen. Det startede omkring september sidste år.
Jeg er også begyndt at tænke meget over hvad jeg spiser. Det er egentlig ikke fordi jeg føler mig tyk, men alligevel vil jeg gerne tabe mig, så nogle gange lader jeg vær med at spise.
Jeg har ikke fortalt noget til nogen, ud over selvskaden til én af mine veninder, men vi er ikke længere særlig tætte.
Min mor er begyndt at kommentere på min krop og mad, og har fx. flere gange spurgt om jeg har tabt mig, og hun spørger næsten hver dag ind til hvad jeg spiste til frokost.
Jeg ved bare ikke, om jeg har et problem, eller om det er noget alle ligesom går igennem på et tidspunkt.
Jeg vil også høre, om hvad der ville ske hvis jeg sagde det til nogen.
Skal man fx. snakke med en psykolog. Og jeg kan ikke risikere at blive indlagt hvis selvmordstankerne bliver værre vel? Ligesom man altid ser på film?
Jeg håber i vil svare på mit brev.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år.
Det er godt, at du nu får taget hul på de problemer, som du går og tumler med helt alene. Jeg kan forstå, at du er i tvivl, om dine problemer er noget, som alle går igennem, og som bare går i sig selv igen. Jeg taler med mange unge, og min erfaring er, at de symptomer, du beskriver, skal du tage alvorligt. De er nemlig tegn på, at du ikke trives med det liv, du har.
Jeg ved ikke, hvad det er, der ikke fungerer for dig, men tristhed, selvmordstanker, cutting og trang til at tabe sig er alle sammen signaler på, at du ikke har det godt.
Det lyder som om din mor har en fornemmelse af, at der er noget, der ikke fungerer for dig. I din situation er det meget vigtigt at få snakket med andre om sine tanker og problemer. Derfor vil jeg foreslå, at du tager mod til dig og får fortalt din mor, hvordan du har det. Du kan evt. vise hende dit brev.
Jeg vil gætte på, at det vil være en lettelse for både dig og din mor, hvis du betror dig til hende, for I går begge med bange tanker. Din mor har allerede fokus på din trivsel, og det er tit bedre at få at vide, hvad der er galt, end at gå med de bange tanker selv. Fordelen ved, at det kommer frem, er også, at så kan I sammen gøre noget ved det.
Det er svært for mig at vurdere, om du har brug for samtaler med en psykolog. Det kommer an på, hvad det er, der er på spil for dig.
Men siden du fortæller om generel tristhed og selvmordstanker, vil jeg foreslå, at du og din mor kontakter jeres læge. Sammen med lægen kan I finde ud af, hvad der er bedst at gøre. Når jeg læser dit brev, får jeg slet ikke et billede af, at du er på vej til at blive indlagt på hospitalet. Det skal du ikke være bekymret for.
Jeg vil også opfordre dig til at kigge på www.lmsos.dk. Det er en rådgivning, der hjælper børn og unge med selvskade og spiseforstyrrelse. Her er der mange gode muligheder for at få hjælp, både telefonrådgivning, deltagelse i støttegrupper og personlig rådgivning.
Mange gode tanker fra BørneTelefonen