Brev
selvmordstanker/cutting/følelse af at være tom indeni
kære børnetelefon
jeg er en pige på 13 år.
jeg cutter og kan ikke overskue selv de mindste ting, jeg føler mig tom indeni, alle de falske smil i løbet af dagen hvorefter jeg så kommer hjem og bryder sammen inden mine forældre kommer hjem hvor jeg igen har et falskt smil,
jeg kan ikke snakke med mine forældre da jeg har et meget dårligt forhold til dem,
de har gentagne gange sagt at hvis jeg ikke begynder at få bedre karaktere i skolen (jeg får 7-10 har to gange fået 4) skal jeg flytte hjemmefra, sådan har det ikke været med mine brødre de fik sjældent over 7 og de blev rost til skyerne,
jeg ved ikke hvem jeg skal snakke med om det, da jeg har snakket med min (gamle) træner.. (stoppede pga. cutting arrene, var svømmer og ville ikke at hele verden kunne se dem) han sagde han ikke vidste hvad han skulle gøre,
har stadig kontakt med ham, han er en fantastisk person og har hjulpet mig meget, men efter jeg stoppede er det kun blevet værre og mine forældre vil ikke lade mig gå til en sport mere (karaktererne)
jeg vil helst væk hjemmefra (og nej har prøvet at snakke med dem som en af jer foreslog over sms, det hjalp ikke) men ved ikke hvem jeg skal kontakte for at komme væk,
det er en ud af de to muligheder jeg syntes at have, den anden er selvmord, men vil jeg først hvis jeg ingen chance har for at komme væk hjemmefra.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år.
Hvor er det bare rigtig sejt og modigt af dig at skrive herind til Børnetelefonen. Du fortæller mig, at du har haft snakket med din gamle svømmetræner og det er virkelig også flot at du har turdet fortælle ham om hvordan du går og har det. Det er rigtig svært at dele disse ting, men det er vigtigt at få talt med nogen om det da du selvfølgelig skal have noget hjælp lige nu.
Lad mig starte med at sige, du klarer dig super flot i skolen, rigtig flotte karakterer. Men nu er karakterer jo ikke alt. Det handler om at du skal have det godt og føle dig god nok, lige præcis som den du er, uanset hvad karakterer du får. Det kan lyde som om du føler dine forældre fokusere meget på karaktererne og ikke så meget på de tanker og følelser du går med? Dine forældre har brug for at vide, hvordan du har det, så de kan støtte dig og vise de holder af dig for den du er, og det har du brug for hjælp til at få dem fortalt.
I dit brev skriver du, at du selv har forsøgt at tale med dine forældre, men det hjalp ikke. Godt du forsøgte, men tænker nu at du har brug for andre voksne som kan hjælpe dig videre. Det lyder til du stadig har kontakt med din træner, men han ikke rigtig vidste hvad han skal gøre? Det kan også være du har en mormor, en lærer eller en venindes mor, som du er tryg ved og kan tale med. Ved ikke om du kender til Landsforeningen mod spiseforstyrrelse og selvskade? Du kan jo foreslå du sammen med den voksne du vælger går ind på deres hjemmeside www.lmsos.dk og ser de muligheder de har for at hjælpe? De har både en rådgivning, men også forskellige muligheder for at måske dig og din træner sammen kunne få en snak med dem, så han bedre ved hvordan han kan hjælpe og støtte dig?
Du understreger at du ønsker at komme væk hjemmefra. Hvis man har det svært hjemme og ønsker at høre om muligheden for at bo et andet sted, så er det kommunen man skal have fat i. Igen vil jeg foreslå du taler med fx din træner eller en anden voksen du er tryg ved og spørger om de vil hjælpe dig med at få talt med kommunen. Det er også en mulighed at kontakte os her på BørneTelefonen, så du fx kan høre om vores bisidderordning.
En bisidder vil kunne gå med dig op på kommunen, og sikre at du bliver hørt, får stillet de spørgsmål du har og ikke mindst støtte dig under mødet.
Jeg håber meget at alting snart bliver bedre for dig, det fortjener du.
De bedste hilsner fra Børnetelefonen