Brev
Selvmordstanker
Hej jeg er en pige på 10 år.
Mine forældre har været ude i meget voldsomme skænderier. Jeg fik at vide efter det at de nok skulle skilles efter det
men nogen dage efter skænderierne hørte jeg nogen høje lyde om natten og jeg trode at det var min mor eller far der havde det virkelig dårligt så jeg skyndte mig ind på min mors værelse ( de boede ikke på samme værelse fordi de var så sure på hindanden)
men jeg skyndte mig ind på min mors værelse og der var hun ikke så skynder jeg mig ind på min fars værelse og der ligger de så og har samlege
de skynder sig og tage dynen udover dem og jeg vælter ind på mit værelse og lægger med min iPad. Jeg vil vædde med at mine ene storesøster også hørte det da hun har værelse lige vedsiden af men jeg har det virkelig dårligt og vær gang jeg ser mine forældre for jeg altid det billed i hovdet.
Jeg har haft selvmords tanker på grund af at jeg så det og har kuttet i mig selv har det stadig ret dårligt selvom det nu er 1-2 år senere
håber i kan hjælpe mig
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 10 år
At opleve at ens forældre skændes - og måske være bange for, om de skal skilles, er rigtig hårdt. Det er ikke noget, man skal gå alene med. Jo mere man taler om det, jo bedre bliver det.
Så føler man nemlig ikke, at det er noget, man skal "bære" på alene.
Derfor tænker jeg sådan på, om du mon har talt med dine forældre om skænderierne? Selvom det er længe siden, så fylder det stadig meget hos dig - og derfor har du brug for at få talt om det.
Måske er skænderierne blevet bedre. Hvis det stadig er et problem, er det vigtigt at de ved, hvad det gør ved dig.
Når voksne har sex, kan det nogle gange lyde voldsomt. Men selvom det lyder voldsomt, behøver det slet ikke at være det. Det kan være dine forældres måde at blive "gode venner" på. Det kan lyde lidt fjollet, men sådan er det i mange forhold, når man er voksen.
Den aften, hvor du kom ind til dine forældre, blev de sikkert lige så overrasket over at se dig. Måske har I ikke talt om det, fordi det kan være lidt svært at få sagt. Det er helt normalt.
Du skal vide, at der også er mange andre, der er kommet til at se deres forældre have sex. Det er voldsomt at opleve. Men samtidig er det også helt naturligt, fordi voksne mennesker har sex med hinanden.
Så du skal vide, at du ikke har gjort noget forkert. Du troede, at dine forældre havde brug for din hjælp!.
Jeg kunne forestille mig, at dine forældre gerne vil vide, hvor meget den aften stadig fylder i dine tanker. Du har selvmordstanker og har cuttet. Det er et tegn på, at der er noget, der er svært for dig at være alene med. Måske handler det ikke kun om, at du har set dem have samleje. Men om den uro der har været med skænderierne. Det kan nemlig gøre én rigtig utryg.
Derfor synes jeg, at du skal overveje at sige det til dem, så de ved, hvordan det er at være dig for tiden. Du kan måske vise dem dit brev og mit brev, hvis det er svært? Mon det er noget, du har mod på?
Det kan også være, at du hellere vil tale med en anden om det. Måske din søster, eller en voksen i familien? Du skal i hvert fald vide, at du ikke har gjort noget forkert. Du gjorde det, som alle i din alder, ville have gjort - og det skal du ikke gå og være ked af. Jeg håber, at mit brev har givet dig nogle ideer til, hvad du kan gøre, så du kan få det godt igen. Det fortjener du!
Husk, at du altid kan ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har brug for en snak.
De varmeste hilsner
BørneTelefonen