Selvmordstanker

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 10 år

At opleve at ens forældre skændes - og måske være bange for, om de skal skilles, er rigtig hårdt. Det er ikke noget, man skal gå alene med. Jo mere man taler om det, jo bedre bliver det.
Så føler man nemlig ikke, at det er noget, man skal "bære" på alene.

Derfor tænker jeg sådan på, om du mon har talt med dine forældre om skænderierne? Selvom det er længe siden, så fylder det stadig meget hos dig - og derfor har du brug for at få talt om det.
Måske er skænderierne blevet bedre. Hvis det stadig er et problem, er det vigtigt at de ved, hvad det gør ved dig.

Når voksne har sex, kan det nogle gange lyde voldsomt. Men selvom det lyder voldsomt, behøver det slet ikke at være det. Det kan være dine forældres måde at blive "gode venner" på. Det kan lyde lidt fjollet, men sådan er det i mange forhold, når man er voksen.

Den aften, hvor du kom ind til dine forældre, blev de sikkert lige så overrasket over at se dig. Måske har I ikke talt om det, fordi det kan være lidt svært at få sagt. Det er helt normalt.
Du skal vide, at der også er mange andre, der er kommet til at se deres forældre have sex. Det er voldsomt at opleve. Men samtidig er det også helt naturligt, fordi voksne mennesker har sex med hinanden.
Så du skal vide, at du ikke har gjort noget forkert. Du troede, at dine forældre havde brug for din hjælp!.

Jeg kunne forestille mig, at dine forældre gerne vil vide, hvor meget den aften stadig fylder i dine tanker. Du har selvmordstanker og har cuttet. Det er et tegn på, at der er noget, der er svært for dig at være alene med. Måske handler det ikke kun om, at du har set dem have samleje. Men om den uro der har været med skænderierne. Det kan nemlig gøre én rigtig utryg.

Derfor synes jeg, at du skal overveje at sige det til dem, så de ved, hvordan det er at være dig for tiden. Du kan måske vise dem dit brev og mit brev, hvis det er svært? Mon det er noget, du har mod på?

Det kan også være, at du hellere vil tale med en anden om det. Måske din søster, eller en voksen i familien? Du skal i hvert fald vide, at du ikke har gjort noget forkert. Du gjorde det, som alle i din alder, ville have gjort - og det skal du ikke gå og være ked af. Jeg håber, at mit brev har givet dig nogle ideer til, hvad du kan gøre, så du kan få det godt igen. Det fortjener du!

Husk, at du altid kan ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har brug for en snak.

De varmeste hilsner
BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?